caprifol
11-04-2007, 14:05
Efter att i flera år hållit mig till inköp av plantor fick jag ett ryck och sådde en del frön i år - främst dahliafrön. Hur var det nu med ljus/värmeförhållandena? Vad är det för mycket/för lite av när de små växer häftigt på höjden?
Rubriken ska förstås vara: frösådda. (kan man redigera rubrik?)
När det är varmt och dåligt med ljus, brukar plantorna bli tunna och gängliga. Försök att ha svalare temperatur och ge extra ljus! Det är när de små strävar efter ljus som de växer på höjden.
Margith
11-04-2007, 14:13
Tyvärr kan man, mig veterligt inte ändra rubriker.
Jag är absolut ingen Dahlia-expert, men den här tiden på året säger jag: för varmt!
caprifol
11-04-2007, 18:08
Tack Rosita och Margith!
Nu har jag varit och möblerat om i fönstret ute i förrådet så att jag kan hålla svalare o ljusare för de små plantorna. De ska bli spännande att se hur detta går - har aldrig lyckats så där riktigt bra med dahlior trots att jag envisats med knölar. Första gången jag testar frön.
kerstin z5-6
11-04-2007, 18:11
Det är väldigt sällan och sent på säsongen som ljus via fönster ger bra plantor .. man tror att man inte är nån vidare odlare .. men så är det inte
Köp ett lysrör så kan du börja i förrådet oavsett fönster eller ej i feb mars -om det håller + 10 -15 grader där ..
Nu kanske det är lite sent på säsongen -men du kan ju hålla utkik efter beg armaturer redan nu .. lysrören köper du separat nya -kostar 60 kr / rör ...
Dahlia är ganska tacksamma -försök avhärda dem ute dagtid så fort du kan så blir de kraftigare
caprifol
12-04-2007, 18:21
Det ska jag göra - fixa lysrör till nästa vår alltså! Jag tycker dahlian är så fantastisk med alla variationer i färger, former och storlekar, men har som sagt inte lyckats riktigt tidigare. Men skam den som ger sig...
caprifol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.