Full version: Zuccini och gurka
kajsalota

Jag har förodlat druvgurka och zuccini inomhus, jag undrar om jag sate dem för tidigt, för de har redan fått knoppar? Vad ska man göra? Klippa ner eller låta växa, dör det är väl ett bra tag kvar innan de kan sättas ut...
/Karin
Fenja
Du får ge dem större krukor allt eftersom de växer, spaljera upp dem och se till att de får tillräckligt med ljus, så ska de nog klara sig.
Man brukar inte sätta ut dessa innan risken för frost är över och det beror ju lite på var i landet du bor?
Jag sådde alla mina fröer förra veckan...wink.gif
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Zucchini (squash) är för tidig, ca 4v innan utplantering är mera lagom att så och man kan ofta inte plantera ut dem förren i början av juni (jordtemperaturen bör inte vara under +15C). Så några reservplantor i början av maj, enligt vad jag lärt mig av mina misstag så går squashplantorna lätt av vid planteringen när de har förodlats lite för länge (vet inte vart du bor men bor du upp till mellansverige kan även direktsådd funka ifall för många skulle gå av vid planteringen).

(även gurka brukar inte sås så hemskt länge innan utplantering och den måste också ha det varmt när den planteras ut)
kajsalota
Jag funderar på att plantera zuccinin i en stor kruka och ha den inne så länge. Problemet måste ju bli pollineringen (och detsamma för gurkorna), eller hur? Men gör dte ngt om den blommar några varv innan den kan börja ge frukt? Det kommer väl nya blommor hela tiden? Isf kan man bara ställa ut hela krukan när dte är dags.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon