flisao
Jag har sått tomatplantor med de växer väldigt dåligt. Vad kan det bero på?
De står nu i minidrivhus inomhus, tror ni att det skulle hjälpa om jag satte ut dem i växthuset på dagarna?

/Camilla
Preussen
CITAT (flisao @ 11-04-2007, 15:53) *
Jag har sått tomatplantor med de växer väldigt dåligt. Vad kan det bero på?
De står nu i minidrivhus inomhus, tror ni att det skulle hjälpa om jag satte ut dem i växthuset på dagarna?

/Camilla

nu framgår det inte när du satte dem och hur stora de hunnit bli men ta och ge dem extra belysning.
Åsa, mälardalen zon 2
När såddes de? Är de omskolade? Vilken temperatur? Står de ljust?

Det är annars ingen brådska med tomat under många år har jag sått tomat en bit in i april och de har ändå hunnit bli stora plantor tills jag skulle sätta ut dem i kallväxthus.
flisao
Tomaterna är ännu inte omskolade utan står fortfarande i såjord. Tomaterna är cirka 3 cm höga och såddes den 9-15 mars.

Tack för tipsen!
Åsa, mälardalen zon 2
Mina såddes nog något senare än dina och är runt 5cm, jag hadde sådden på undervärme så allt grodde på bara 3-4 dagar. Sedan har de stått ganska varmt och ljust i ett fönster, jag har nyligen planterat om dem de hade fått karaktärsblad. Om dina plantor har fått karaktärsblad plantera om dem i ny fräsch jord och ha inte de små tomatplantorna alltför kallt de växer dåligt då + de behöver ljus för att inte ränna iväg för mycket på höjden.
flisao
Hej,
De står i söderfönster och under fönstret finns element, så de har fått värme underifrån.
Jag ska prova att sätta ut dem i växthuset under helgen på dagarna när det är extra ljust och soligt.

De har ännu inte fått några karaktärsblad, kan jag plantera om dom i alla fall?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej vänta med omplanteringen tills de fått karaktärsblad.

Om du sätter ut plantorna i växthuset glöm inte fiberduken, små tomatplantor som kommer ut till mycket starkare solljus brukar snabbt brännas sönder så de behöver något som skyddar dem mot solens strålar.
flisao
Tack för tipset - det ska jag göra!
Jonas70
CITAT (flisao @ 12-04-2007, 09:04) *
Tomaterna är ännu inte omskolade utan står fortfarande i såjord. Tomaterna är cirka 3 cm höga och såddes den 9-15 mars.

Tack för tipsen!

Jag sådde mina samtidigt som dig (10 mars), men redan den 1-6 april så skolade jag om alla mina tomater för att inte rötter skulle trassla in sig i varandra och naturligtvis för att den skulle få en bättre gödslad jord. Idag är de ca 10-20 cm höga. Så mitt råd är att skola om så fort som möjligt.

Läste vidare i tråden här innocent.gif
Jag är väldigt förvånad att de inte fått karaktärsblad på över en månad. Konstigt tycker jag. Hur tätt står de? Har de fått lagom med vatten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon