|
Jag tänkte plantera en Flammentanz på friland. Ingen vägg eller dylikt i närheten. Tänkte bara köra ner tre armeringsjärn som en wigwam, eller kåta, förbinda dessa i toppen med ståltråd och ha lite trådar nedtill för rosen att klättra på. Dessutom ha några Ingrid Bergman-rosor framför. Är jag för optimistisk? Hur långt ner i jorden tror ni jag måste komma för att förankra järnen? Jag måste ju gräva för rosorna ändå... Det är inte någon speciellt blåsig plats, men det enda "skydd" arrangemanget kommer att få är en stenmur — c:a 50 cm hög — bakom. Snälla, säg inte att jag måste gjuta!  Jag är inte så "gjutningslysten" av mig.
Ewa smålänska höglandet
11-04-2007, 15:22
Armeringsjärn har jag inte, men däremot nät till många rosor, modell större och mindre och ungefär 30 cm ner i backen Här en av fyra Flammentanz
Jätteintressant!!!!
Har du skalat av nertill för att få "ben" att stoppa ner, eller har du grävt ner hela den nedre regionen? Nätet ser väldigt grovmaskigt ut. Har du en aning om dimensionerna? Hur i hela friden har du böjt det? Värmt?
Alternativet skulle kanske vara att jag kör ner ex.vis 5 armeringsjärn, och tillverkar "ringarna" själv.
Ditt resultat är nästan exakt som jag vill ha det!
Katti med torpet
11-04-2007, 21:04
Innan jag svetsade min stora klätterställning till kaprifolen hade jag tre armeringsjärn som en wigwam, precis som du beskriver. Det funkade fint utan att guta. Just wigwam-formen gör ju att vält-risken minskar, ju bredare bas i förhållande till höjden, detsto stadigare står den. Om du inte vill göra cirklar (vilket kan vara lite trixigt att få ihop utan svets, + att det är svårt att få en jämn och snygg cirkel) så kan du ju naja fast raka bitar som tvärstag på de tre sidorna, busenkelt och kan nog göra att den blir stadigare samtidigt som rosen får mer stöd. Jag tänker mig att varje sida skulle kunna se ut ungefär så här: [attachment=1332:wigwam.jpg] Tipps för att böja armeringsjärn/-nät är att ha nåogt att böja det runt. Vet inte hur Eva har gjort men jag skulle ha böjt det runt en trädstam el liknande för att få en jämn form. Näten görs ju av betydligt klenare dimensioner än järnen och är följdaktilen lättare att böja (mindre styrka krävs) men å andra sidan är det bängligare eftersom det är ett helt nät man skall hantera. Handkraft räcker bra säger jag som väger 45 kg och inte är speciellt stark.
CITAT (Katti med torpet @ 11-04-2007, 22:04)  Om du inte vill göra cirklar (vilket kan vara lite trixigt att få ihop utan svets, + att det är svårt att få en jämn och snygg cirkel) Menar du "göra cirklar" med armeringsnätet? För det tror jag är svårt att få jämnt och snyggt även om Ewa på småländska höglandet verkligen lyckats! Jag menade att jag alternativt kanske skulle kunna köra ner ex.vis 6 armeringsjärn lodrätt istf i vinkel, och sedan förbinda dem med något på lagoma avstånd. CITAT (Katti med torpet @ 11-04-2007, 22:04)  så kan du ju naja fast raka bitar som tvärstag på de tre sidorna, busenkelt och kan nog göra att den blir stadigare samtidigt som rosen får mer stöd. Vad är "naja"? Hade ju tänkt ha typ ståltråd eller något för rosen, men tänkte inte på att jag dessutom skulle kunna höja stabiliteten. "Raka bitar", menar du av armeringsjärn. Hur får man fast det utan Mig? Kanske jag också skulle gå svetskurs? Böja runt ett träd var ju smart. Gick runt lite grand i trädgården igår kväll och funderade just på hur jag skulle lösa det. Mina träd duger nog inte, men det finns ju gott om dem i skogen. Är verkligen sugen på att göra just den där cirkelformade. Den runda formen, det hårda rostiga och den ljuva rosen = en underbar kombination. Även om mitt resultat nog inte kommer att platsa att visas upp här.
Ophelia
12-04-2007, 06:50
Jättefint med armeringsjärn och rosor. Ett finurligt sätt att bygga "träd" på
Ewa smålänska höglandet
12-04-2007, 07:17
Ewa, det är inte svårt, lite tålamod  bara Mattan är 2,35 x 5 meter och rutorna är 20 cm. Det finns bultsax på bygghandeln som man klipper med. Mät hur stor diameter du vill ha och klipp till. De två nedersta tvärslåerna klipper jag bort så jag får ungefär 30-40 cm i backen. Du kan sätta foten på mattan när den ligger på gräsmattan och böja ruta för ruta tills du får en fin rundel Tålamod Tjejen
Katti med torpet
12-04-2007, 21:09
Nu har du ju fått bra svar av Eva och är det runda ställningar du vill ha tycker jag absolut att du skall göra som hon. Enkelt och snyggt!! Det grejar du galant! Tänk bara till innan så du vet hur stora bitar du vill ha. Ofta kan man få välja mellan "maskstorlek" 15 el 20 cm i armeringsnäten. Artigeheten kräver väl dock att jag ändå svarar på dina frågor... CITAT (Ewa L @ 12-04-2007, 07:33)  Menar du "göra cirklar" med armeringsnätet? För det tror jag är svårt att få jämnt och snyggt även om Ewa på småländska höglandet verkligen lyckats! SVAR Jag syftade på cirklar av armeringsjärn, de är värre än matta/nät att bjöja till eftersom de är gjorda av tjockare material. väljer du nät är det nog inga större bekymmer att få till det, då blir det ju också lätt att "låsa" om du sparar några piggar, se Ewas bild Vad är "naja"? Hade ju tänkt ha typ ståltråd eller något för rosen, men tänkte inte på att jag dessutom skulle kunna höja stabiliteten. "Raka bitar", menar du av armeringsjärn. Hur får man fast det utan Mig? SVAR: Bygg-gubbarna säger att de "najar" när de låser ihop armeringsjärn med en bit ståltråd. Deras fruar gör exakt samma sak när de snörper ihop fryspåsarna med en bit plastad ståltråd men de har bara inte hittat på ett namn för det Jo jag tänkte att du skulle snörpa (naja) fast raka bitar av armeringsjärn med ståltråd för att det skulle vara så enkelt som möjligt. Om du kör wigwam-stuket med 3 el 4 ben tror jag att det skulle se bra ut med raka bitar som tvärstag. Cirklar till wigwamen vore nog också snyggt men mycket mer jobb.
Tack snälla Ewa och Katti för era utförliga svar! På måndag skall jag åka och köpa armeringsmatta!!!! Börjar med en st till den redan beställda Flammentanzen, men är redan sugen på fler. Lite osäker på diametern på rundeln. Kan 1 m vara lagom? Sedan var det den däringa mattelektionen... Ø 100 cm = vadå i omkrets? Hur som helst: Lovar att ta bilder oavsett hur det ser ut!
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 12-04-2007, 08:17)  Ewa, det är inte svårt, lite tålamod  bara Mattan är 2,35 x 5 meter och rutorna är 20 cm. Det finns bultsax på bygghandeln som man klipper med. Mät hur stor diameter du vill ha och klipp till. De två nedersta tvärslåerna klipper jag bort så jag får ungefär 30-40 cm i backen. Du kan sätta foten på mattan när den ligger på gräsmattan och böja ruta för ruta tills du får en fin rundel Tålamod Tjejen  Sååå snyggt! Men hur gör du för att hålla ihop "rullen"? Svetsar ihop ändarna? Eller håller den sej rund ändå?
CITAT (Berith @ 13-04-2007, 07:50)  Sååå snyggt! Men hur gör du för att hålla ihop "rullen"? Svetsar ihop ändarna? Eller håller den sej rund ändå? Kolla Kajsas beskrivning i det sista inlägget i den här tråden: Länk
CITAT (Betty @ 13-04-2007, 08:09)  Kolla Kajsas beskrivning i det sista inlägget i den här tråden: Länk 
Ingen som har någon idé om diametern? Dvs om 1 m är lagomt, och i så fall, hur stor blir omkretsen?? Ja, ja, jag skäms men matte var inte min starka sida i plugget. Och när det finns så otroligt kunniga människor här.
CITAT (Ewa L @ 13-04-2007, 08:21)  Ingen som har någon idé om diametern? Dvs om 1 m är lagomt, och i så fall, hur stor blir omkretsen?? Ja, ja, jag skäms men matte var inte min starka sida i plugget. Och när det finns så otroligt kunniga människor här.  Multiplicera diametern med pi så får du cirkelns omkrets. 1 x 3,14 = 3,14.
Om mattan är 2,35 x 5 m skulle man kunna fortsätta tänket. 2,35 / 3,14 = Ø 0,75 Alternativt: 5 m / 2 = 2,50 / 3,14 = Ø 0,80 Eller är jag helt ute och cyklar?? Det är synd om mig som är så dum på matte!!
CITAT (Ewa L @ 13-04-2007, 09:00)  Om mattan är 2,35 x 5 m skulle man kunna fortsätta tänket. 2,35 / 3,14 = Ø 0,75 Alternativt: 5 m / 2 = 2,50 / 3,14 = Ø 0,80 Eller är jag helt ute och cyklar?? Det är synd om mig som är så dum på matte!!  Du är ute och cyklar... Jag sa att du skulle multiplicera med pi inte dividera.  ...eller så har jag inte förstått vart du vill komma med "det fortsatta tänket"
Ewa smålänska höglandet
13-04-2007, 08:33
Ewa, det enklaste är att du tar ett måttband, lägger det i en ring, så ser du storleken/diametern, sen ser du hur långt det är. Mitt grövsta stöd är 70 cm i diameter och det är 2,40 meter
Hej! En liten sidospårsfråga? Vart får ni tag i armeringsjärn?? Vill också ha!!!
CITAT (Betty @ 13-04-2007, 09:18)   Du är ute och cyklar... Jag sa att du skulle multiplicera med pi inte dividera.  ...eller så har jag inte förstått vart du vill komma med "det fortsatta tänket"  Nej, du har faktiskt inte förstått. Jag förstod pluttifikationen och det var jättebra, men sedan ville jag försöka räkna ut hur mycket omkrets jag fick ut av bredden alternativt längden.  Men man kan kanske inte bara dividera åt andra hållet. Alltså är jag inte bara dum på matte utan även på vanlig svenska. Tur att jag är så vansinnigt vacker och blond! (Ironi!!!) Jag tror jag får göra som Ewa föreslår. Det verkar mer handfast när jag nu inte kan tänka.
CITAT (Ewa L @ 13-04-2007, 10:12)  Nej, du har faktiskt inte förstått. Jag förstod pluttifikationen och det var jättebra, men sedan ville jag försöka räkna ut hur mycket omkrets jag fick ut av bredden alternativt längden.  Men man kan kanske inte bara dividera åt andra hållet. Alltså är jag inte bara dum på matte utan även på vanlig svenska. Tur att jag är så vansinnigt vacker och blond! (Ironi!!!) Jag tror jag får göra som Ewa föreslår. Det verkar mer handfast när jag nu inte kan tänka. Jasså det var sååå du menade, ja då förstår jag! Visst kan du "dividera åt andra hållet" och på så sätt "räkna ut hur mycket omkrets du får ut av bredden alternativt längden" på en hel armeringsmatta! Jag tyckte bara att ditt räkneexempel såg så bakvänt ut innan jag visste vad du riktigt menade.  Du e allt bra rolig du Ewa!
CITAT (Virriz @ 13-04-2007, 10:05)  Hej! En liten sidospårsfråga? Vart får ni tag i armeringsjärn?? Vill också ha!!!  På byggvaruhus, typ Byggmax, K-Rauta m.fl.
CITAT (Betty @ 13-04-2007, 11:08)  Jasså det var sååå du menade, ja då förstår jag! Visst kan du "dividera åt andra hållet" och på så sätt "räkna ut hur mycket omkrets du får ut av bredden alternativt längden" på en hel armeringsmatta! Jag tyckte bara att ditt räkneexempel såg så bakvänt ut innan jag visste vad du riktigt menade.  Du e allt bra rolig du Ewa!  Det är inget emot hur rolig de tyckte jag var när jag ringde nyss till min lokala Järn & Bygg. Jag frågade om de eventuellt kunde transportera hem oxå därför att de inte går in i min lilla Mazda 323. Inga problem med det sade han, vi har dem i 1,20 x 80, de transporterar du lätt hem! Jag: "Nej, det går inte. Rosorna blir högre än så." Lång tystnad i andra änden, sedan: Vad fan, skall du inte ha dem och armera med? Jag fick ett fullständigt hysteriskt fniss-anfall och kunde inte ens försöka förklara. Det slutade med att han lovade att ringa mig i eftermiddag. Det var fullt med kunder i affären. Men han kunde fixa transport! (Jag kunde inte med att fråga hur mycket den skulle kosta.)
Jag har köpt mina armeringsmattor på ByggMax, 150mm, 5x2,35 de kostade 230:-. En precis likadan matta kostade 600:- på vår lokala bygghandel (Ångsågen)...
Armeringsmattor finns i flera modeller, hittade det här i en lista på nätet: Armeringsmatta 150mm, 5x2,35 Armeringsmatta 150mm, 2,5x2,35 Armeringsmatta 200mm, 4x2,35 Armeringsmatta 200mm, 2x2,35
Agneta z5-6
14-04-2007, 08:07
Har gått och tänkt på armeringsmattor hela våren men inte kommit till skott med atthöra mig för (storlek och pris)... men nu har jag fått det.........
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 12-04-2007, 08:17)  Ewa, det är inte svårt, lite tålamod  bara Mattan är 2,35 x 5 meter och rutorna är 20 cm. Det finns bultsax på bygghandeln som man klipper med. Mät hur stor diameter du vill ha och klipp till. De två nedersta tvärslåerna klipper jag bort så jag får ungefär 30-40 cm i backen. Du kan sätta foten på mattan när den ligger på gräsmattan och böja ruta för ruta tills du får en fin rundel Tålamod Tjejen  Tålamodet var det nog inget fel på. Och i ärlighetens namn var faktiskt inte rullandet det värsta. Däremot klippandet!! Jag köpte två mattor, och de räckte faktiskt till 6 stöd. Det gav 376 klipp!! Dessutom; bultsaxen vägde nog minst 5 kg!! Låt inte mitt gnäll avskräcka er tjejer. Vad gör det om man har jätteont i kroppen någon vecka? Resultatet blev kanon-snyggt! Tack för inspirationen! Återkommer vid tillfälle (dvs när rosorna vuxit upp) med bilder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|