Jag är en nygammal medlem på Odla nu (bytt dator, glömt lösenord), som har ett flertal sekatörer varav en del ärvda efter min trädgårdsintresserade mamma.Går det att slipa till rundade sekatörsblad på något sätt? Kan man i så fall göra det själv? Mannen i järnhandeln inne i Sth trodde inte att det gick att förnya sekatörer, men vad säger medlemmarna på Odla nu?
Är det Felco så kan man köpa nya blad till dem! Min sambo slipar mina med bryne emellanåt och det fungerar bra.
Mvh
Fenja
Skall man kunna slipa dem så måste det (väl) vara en modell där man kan ta loss själva bladet. Sedan bör man kunna lämna det till någon som slipar knivar.
Förr var det vanligt att man "slipade" saxar genom att klippa i el-proppar. Vet inte om det hade någon större effekt, men annars skulle man ju kunna göra det med sekatörer också.
skruva isär sekatören (om det går) och slipa den på ett bryne, akta den sida som ligger an mot mothållet för den ska inte slipas alls. att killen i affären inte rekommenderade slipning är ju förståeligt då han troligen ville sälja dej en ny

dra den inte mot en elpropp för sekatörer är uppbyggda på ett helt annat sätt än saxar. lycka till om det misslyckas har fiskars en intressant lösning med roterande handtag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.