Saramaran
Hej!
Jag har en ful, och hittills oprioriterad, upphöjd altan som det mest är skugga (mycket skugga) på och som jag tänkte ställa massa krukor på. I somras ställde jag en massa strutbräken överallt och det var ju fint, men skulle gärna ha något som kunde klättra från krukan upp på väggen. Överlever pipranka i kruka? Jag älskar ju den växten, men vill inte göra något dum-inköp... Andra tips mottages tacksamt! Skall kanske tillägga att det inte får vara något som förstör trät på huset....
catlady
Första tanken på klätterväxt i skugga blir naturligtvis murgöna.
Fenja
Piprankan funkar fint där, men du får ha en STOR (minst 40-50 liter) kruka och kanske täcka den på vintern beroende på vilken växtzon du bor i. Kaprifol är också ett alternativ och tar en som doftar så kan det bli trevligt.
En ettåring som är tacksam och ger fina färger är slingerkrasse.
Mvh
Fenja
Saramaran
Åh! Tack för svar, Fenja och Catlady. Pipranka får det bli! Var osäker på om det skulle gå i kruka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon