catlady
Har gått en trädgårdssyn idag och upptäckt att var och varannan buske i min vildvuxna trädgård ser ut som rosor! Stora taggiga saker med gamla uttorkade "nypon" på vissa grenar. Vissaa av dem är alltså 2-3 meter höga och lika breda, med massor av stammar. Är det någon typ av vildros eller nypon eller vad kan det vara? Jag tvivlar på att de blivit planterade där.
Dessutom hittar jag långa stänglar av vad som liknar klätterrosor överallt! Jag visste inte att rosor kunde vara ett "ogräs"?!
Är det lönt att försöka sig på att tämja dem, eller ska jag lämna dem ifred? Borde jag beskära de stora buskarna på något sätt?
Imorgon ska jag ta bilder och posta. Tacksam för svar!
rose.gif confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Många av sorterna som har nypon blommar på äldre ved så ingen hård beskärning ifall du vill se blommor, och det kan ju vara bra att se om de har någon fin blomning ifall du ev. funderar på att ta bort dem eller spara dem. Ser de mycket risiga ut kan du göra en lättare gallring och ta bort en del av de äldsta grenarna. +Det du alltid kan ta bort är döda växtdelar och såna växtdelar som är skadade eller ser sjuka ut.
catlady
Det är alltså en speciell grupp rosor som får nypon och inte bara nyponrosor/vildrosor? Några grenar ser döda ut så de ska jag klippa bort, men då väntar jag och ser vad som händer i sommar! thanks.gif
kerstin z5-6
Nu tar du och låter bli rosorna ! rtfm.gif fattades väl bara detta .. ett rosparadis/rosengård OCH växt hus..
Boink...

ALLA , eller nästan -men tom vissa snittrosor/ädelrosor-de man köper i vas ! får nypon -de måste ju föröka sig -med frö ,annars dör släktet ut cool.gif
Några har tappat förmågan -men inte är det bara vildrosor som har nypon inte ...
remonterande rosor får ofta nypon om de inte skötts om dvs -utblommat plackats av så de kan fortsäötta blomma

Jag förstår att du brinner av lust att sätta din egen prägel på trädgården , MEN -vänta
Rosor utan löv ser HEMSKA ut .. kan nog likn tagggig ogräs .. men vänta vänta ...
ta en sekatör och klipp av de grenar som har nypon i tpppen ett par cm .. så lär du känna dem
Sen ska det bli intressant att se vilka sorter du har yaay.gif
man kanske tom kan få snika till sig en stickling lite senare ...

sick.gif och kom ihåg .. jag -är inte ett dugg avundsjuk .. mutter mutter ...
catlady
Åh, Kerstin! smiley_small_hug.gif
Du skulle bo här nere istället för uppe i kalla norrland (var det SNÖ jag såg utanför ditt växthus på bilderna?) så du kunde komma över på kaffe och sätta namn på alla mina okända rosor. Visst ska du få sticklingar! (om det överhuvudtaget visar sig att jag har något intressant i rosväg...) Och om du har vägarna förbi Skåne i sommar måste du komma hit!
kerstin z5-6
Nästa liv Cat lady .. då ska jag ha en rosengård i skåne...
har jag vägen förbi kommer jag på kaffe smile.gif

Mina rosor är infrusna i 2 dm snö och en halvmeter tjäle ninja.gif
catlady
Här kommer bilder!
Den första är en okänd ros från en rabatt med många likadana rosor, där hälften tyvärr ser ut att ha dött. Jag vet inte varför, kanske för blött?
Andra och tredje bilden är från samma jätterosbuske, nästan 3 meter hög. Känns den igen?

[attachment=1344:IMG_1281.jpg]
[attachment=1345:IMG_1283.jpg]
[attachment=1346:IMG_1284.jpg]

Och ännu fler! Den första är från en vilsen klätterros ute i backen, och de andra tre är från stora buskar uppe i backen som alla liknar varandra och som alla har nypon. Någon som vet vad de är?

[attachment=1347:IMG_1285.jpg]
[attachment=1348:IMG_1286.jpg]
[attachment=1349:IMG_1287.jpg]
[attachment=1350:IMG_1288.jpg]
kerstin z5-6
kanske när de bladat ut lite mer -kolla då om bladen är matta eller blanka

En uppgift får du smile.gif Då blir du säkert Glad naughty.gif
Varsågod o klipp vid de rosaröda märkena-ovan dem är död ved
catlady
Tack Kerstin! Ja, det kliar ju lite i fingrarna... Märks det? blush.gif giggle.gif
kerstin z5-6
angel_not.gif JA-och det förstår jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon