catlady
11-04-2007, 17:17
Jag vet inte om detta är rätt avdelning, men jag fick inte ett enda svar under "småprat om trädgård" så jag provar här:
Jag tänker omvandla en odlingslott till gräsmatta och förlänga den lilla delen av faktisk "trädgård" på min tomt.
Gräs på rulle är dyrt så jag tänkte ge mig på att så. Jag har förstått att det är viktigt att man håller marken fuktig och det tror jag inte är ett problem i min blöta jord. Men är det rätt tid på året att så? Kommer jag få en gräsmatta i sommar, eller kan jag lika gärna vänta tills hösten?
Jorden har varit matjord så jag tänkte bara gödsla med lite hönsgödsel. Räcker det? Vilka saker ska jag tänka på och kan någon rekommendera en bra firma för gräsfrö? Området jag ska så är ungefär 100 kvm.
Katti med torpet
11-04-2007, 21:43
Inte för att jag är någon expert på gräsmattefrö men nog tror jag att du kan så nu. Fröna kommer inte att gro förrän de tycker att det är rätt temp men bor du i zon 1 borde det nog kunna vara dags nu. Fördelen med att så när det är svalt är att det minskar risken för uttorkning, dvs du behöver inte vattna så infernaliskt.
Sommartorparn
11-04-2007, 22:32
Om det är lerjord så kan det vara en god idé att köra ut ett lager grov sand o mylla ner innan du sår gräset.
Jag gjorde inte det, utan sådde direkt på åkern. När marken är blöt, vinter o vår så är gräsmattan som ett gungfly. Varje fotsteg blir en fördjupning. Jag tror sand gör ytan mera stabil. Jag skulle vänta med att så till dess att jorden har torkat upp lite mer. Maj, kanske? Beroende på var du bor förstås. Fråga på Granngården hur man gör. Dom brukar ha broschyrer.
Gräs börjar växa (eller ja, gräsrötter i alla fall) vid en jordtemperatur på 8 grader. Kan vara bra att ha i åtanke.
Mvh
David
catlady
12-04-2007, 10:37
Tack för svar! Ja, det har ju varit 10-15 grader här nere i flera veckor nu, så då är det väl bara att börja! Att sanda lite är något jag också funderat på. En del av av blivande gräsmattan har redan fått ett lager sand/grus och jag tror att jag ska blanda upp lite sand i resten också. Har hört att gräs växer bättre då också. Nu beger jag mig till Granngården!
Susanna
12-04-2007, 21:15
Jag sådde gräs i april förra året och det gick bra. Grodde relativt snabbt, men däremot får man vara försiktig innan man börjar gå på ytan. Jag började gå på den först runt midsommar och det gick bra. Däremot har det tagit en stund att få mattan tät, det är först nu efter en lång höst som det sådda gräset är lika kraftigt och tätt som ytan bredvid där jag rullade ut färdigt gräs. Om du har möjligthet så täck med fiberduk, det gynnar groningen och tillväxten och så slipper du fåglar som rotar runt i sådden.
catlady
13-04-2007, 09:46
Igår sådde jag! Blandade upp lerjorden med sand och hönsgödsel (för hand... tog väl 2 timmar...), sådde och vattnade.
Hur snabbt brukar gräset gro? Några dagar, några veckor?
Katti med torpet
14-04-2007, 09:11
Några veckor är nog närmare sanningen, men det kan säkert bero på vädret. Ge inte upp om du tycker det dröjer. Jag sådde förra våren och slarvade med vattningen, efter att ha väntat några veckor när inget hände började jag vattna och se då dök de upp, det är dock väldigt glest i början som Susanna skrev, nu efter ett år är dock den plätten mycket grönare och finare än den gamla mattan bredvid!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.