Full version: Växter nära vatten?
Ung_trädgårdsfantast
Vi har en liten bäck som vi gärna skulle förhöja.Vi har grävt den lite djupare och rensat upp framför den! yahoo.gif
Men jag tänkte vilka växter skulle passa bra där?Där är halv skugga och fuktigt.
Tänkte på Funkior och liljor?Sen tänkte jag också planterat något under en al men jag tänkte att måste man inte ha någon sorts skydds duk under före man lagar ny jord dit så att inte nya alar ska komma upp från rötterna och att inte alens rötter ska kunna ta allt vatten från de kommande växterna?Har hört så! dunno.gif help.gif
kerstin z5-6
Funkia och Iris sibirica ?
olgak
Jag har ingen aning. Här är torrt som snus överallt. Är mycket avundsjuk smile.gif. Lycka till.
Fenja
Jag undrar om det inte kan vara markduk du tänker på? Den gör så att rötter underifrån inte kan tränga upp, men den släpper igenom vatten åt båda hållen.
Jag vet inte i vilken växtzon du bor, men amerikanskt älggräs, kabeleka särskilt den fyllda är mycket fina vid vatten.
Mvh
Fenja
Ung_trädgårdsfantast
Jaa det är nog det jag tänkte på undrade bara om det alls fanns.! giggle.gif
Jag bor i zon 2-3 vet inte riktigt vilken! -fear-.gif
Fenja
Jag vågar nog föreslå dessa också i zon 2-3:

Mikadoblomma - Bletilla striata, vackra cerice blommor
Kalmus brokbladig - Acorus calamus 'Variegatus', fina blad
Vattenkotula (Cotula coronopifolia), blommar gult
Ängsull - Eriophorum angustifolia, vackra vita vippor
Glansiris - Iris laevigata, mörkblå/mörklila, vit
Svärdslilja - Iris pseudacorus, gul
Praktlobelia - Lobelia cardinalis, röd
Vattenmynta - Mentha aquatica, ljusviolett
Förgätmigej - Myosotis palustris, ljusblå, rosa, vit
Ältranunkel - Ranunculus flammula, gul
Bäckveronica - Veronica beccabunga
Gyckelblomster - Mimulus luteus, fin ettåring vid vatten

Mvh
Fenja
Ung_trädgårdsfantast
Jag har nu köpt 2 sorter liljor den ena är en vit orientalisk och den andra heter Stargazer!Jag tänkte sätta dom i jorden nu i helgen! yahoo.gif Jag tänkte inte köpa markduk för där blir aldrig torrt men måste man ha det för att inte det ska komma nya alar upp från rötterna?Tänkte bara sätta fiberduk..??? sos.gif

Ska testa nu först med att inte sätta markduk får se sen hur det blir...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon