Pernilla & Lars
Hejsan alla härliga trädgårdodlare! kompiskram.gif

Vi ligger i startgroparna för att bygga ett tryckimpregnerat plank i österläge och framför detta plank så vill vi gärna plantera lite buskar och blommor, men vi behöver er hjälp. Planket kommer att bli c:a 15 meter långt och rabatten 1-1,5 meter ut ungefär.

Till vänster om planket dvs i söderläge har vi i dag en rabatt fylld med perenna växter och framför den rabatten finns en rund pool, på andra sidan rabatten så finns en syrenhäck.

Det ska vara mysigt att vara i denna del av trädgården, vilket det inte riktigt är idag thumbdown.gif

Tycker om det mesta men är väl egentligen ute efter en del vintergrönt, något som klättrar samt gräs som vajar i vinden och framförallt färgprakt, går det att få ihop på något vis confused.gif

Vill inte att buskarna som vi väljer ska vara allt för höga helst inte högre än planket som kommer att bli 2 meter högt.

SNÄLLA HJÄLP OSS! blomma.gif
thanks.gif

kerstin z5-6
Vilket vintergrönt vill ni ha ? Går barrväxter bra ? Finns många trevliga sådana
Pernilla & Lars
Hej Kerstin!

Tack för svar! Vi kan mycket väl tänka oss någon barrväxt, bara den/dem inte blir alltför stora.
En fråga dock, vad trivs med barrväxter, går det bra med vad som helst eller ...???

Vill ju gärna ha något som vajar/prasslar i vinden så att man får lite strandkänsla. Det vore ju inte helt fel om man kunde få in något doftande inslag också smile.gif

Man ser hela tiden bilder i tidningar och på webben hur mysigt och lummigt folk har det i sina trädgårdar. Och så tänker man att så vill jag också ha det, men det är så otroligt svårt. confused.gif

Jag är inte världens mest kreativa människa och har svårt att se framför mig hur slutresultatet kommer att bli. Därför är jag så glad att man kan bolla idéer med er som är betydligt mer erfarna och kreativa thanks.gif

// Pernilla

kerstin z5-6
Även jag har poool , mitt i en i övrigt stor rufsigt romantisk? nåja .. trädgård utgör den ett avbrott kan man minst säga
jag har därför försökt -och gör fortfarande ) att få lite medelhavsstuk på växtligheten i närheten av poolen
Dels kan man ju ha mycket i kruka
men i rabatter
-Silverpäron -knotiga stammar olivträdsliknande silverfärgade blad -ersätter oliv ?
I stället för palm har jag Rhus thypina laciniata -den kan rotskotta sig så man får tänka på det och avskilja den när /om man planterar

tuija , bolltuija,gulbarrig, Microbiota decussata -kryper blåbarrig, blått gräs ex agropyron, bambu om det går annars kan man välja Andropogon gerardii -big bluestam grass, klätterrosor

Gulbladig flikfläder med spirean diabolo-rödbladig smällspirea) i sällskap med rosen Alexander Mackenzie ger både medelhav och solnedgångsfärger ..silverbladiga perenner till som inte blommar så mkt ..men det
finns så mycket mer
K
linvik
Om jag fattar rätt så ligger rabatten i skugga på kvällen? Då kan du ju tänka på att ha med ljusa växter som blir fina i skuggan. T ex höstanemon. Väldigt fint tillsammans med vintergrönt och silverbladigt!
Näcken
Varför inte några babu, finns både de som blir 1 och 2 meter höga, vintergröna och vajar.

Kanske någon tvärgående spalje men lite rosor? Trivs rosor i Uppsalalera?

Gräs finns massor sm är fina, kika på olika miscantus.

För mysightsfaktirn kanske något ska sticka upp över planket, ge lite höjd?

Gör inte en 15 m rak rabbatt utan kanske lite vågformad

Pernilla & Lars
smiley_small_hug.gif

Tack alla ni för härliga svar, ni har satt min fantasi i gungning och jag har börjat att skissa lite på olika förslag.

Rabatten kommer nog tyvärr att bli rak eftersom vi kommer att ha trall runt själva poolen och matdelen, men jag har fått en hel del att tänka på och det tackar jag väldigt mycket för.

En fråga till dig Kerstin, har ni staket runt er pool? Har funderat fram och tillbaka på detta och jag har ingen riktig bra lösning.
Jag vet att om man har en pool nergrävd så ska man egentligen ha ett 90cm högt staket som ej går att klättra på runt om, men
hur snyggt blir det? Funderar därför på att låta poolen stå bara en bit nergrävd och på så vis slippa staket. Kanske är det någon annan som har något bra förslag på detta problem? confused.gif

Rosor går alldeles utmärkt att plantera i Uppsalas lerjord, man får se till att blanda upp befintlig jord med annat. Har en växt väl fått rötter här i trakterna då sitter den som berget biggrin.gif

// Pernilla
kerstin z5-6
Nej , men jag bor i icke stadsplanerat område och äger all mark runt mitt hus ..räknat i ha.Jag har en granne inom synhåll -Hon får ha sina Islandshästar som hon vill-och jag min damm och pool som jag vill -Väldigt praktiskt smile.gif
här är under bygget
Näcken
Jag menade såklar bambu och inte babu.............. wub.gif

Varför inte ha ett poolskydd (någon sorts duk över)? De har grannarna, för säkerhet och sedan gör det att poolen behåller värmen på natten.
Pernilla & Lars

Har funderat på att ha en poolduk över, men jag är lite osäker på hur det håller om något barn skulle vara nyfiket och försöka att gå över g.gif

Kanske är det flera här på forumet som har pool i trädgård confused.gif

Om ni har det så får ni jättegärna tala om hur ni har löst det både estetiskt med rabatter och sittplaster runt om samt hur ni har löst det med skydd.

Tack! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon