Full version: Fröså penseér nu?
Mickebombom
Hej

Jag har en liten undran som är lite mer av akademisk karaktär...Vad jag förstår så är ju penséer klart köldtåliga, innebär det att man också kan fröså utomhus redan nu eller är det bara större plantor som tål frosten?

Om man har frösådda, när är dom i så fall redo för utplantering?

/micke
Gåsis
Tja, att så peneer och tro dom ska blomma i år - då är det nog sent. Det som är sått och grott ute tål frosten bra, annars är det vanlig avhärdning som gäller. Sen efter det tål dom mycket.

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Fast det borde ju gå att så nu ifall man vill ha höstblommande penseer som blommar långt in på hösten, så för sent tycker inte jag det är, penseer är inte bara vårblommor utan de kan vara höstblommor också.
kerstin z5-6
penseer är lika lite köldtåliga som annat -såvida de inte avhärdats .. DÅ tål de ner till -4
Sås de nu blommar de ev i augusti
Alexander-VG-zon3
avhärdar man dom tål dom mer än -4c , ca ner till -10c men utan avhärdning så tål dom inte mycket då kan dom få svarta blad redan efter lätt frost ( ev svarta kanter )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon