Katarina70
Hej!

Hur brukar ni göra när ni sår frön, jag sådde tex lavendel igår, och det var ju 100 frön i den påsen, eller nu överdriver jag lite men det var en himla massa. Men hur brukar ni göra, och hur många plantor brukar ni ha i slutändan? Vad är genomsnittet, 15 plantor per sådd eller 50?

En annan fråga, jag börjar förstå funktionen med växthus, för var sjutton ska man göra av alla plantor som börjar ta plats?! ;-) Har två lysrör i vårt förråd, men det räcker ju inte långt. Bor i zon 2 (tror jag....? Är Stockholm det? någon som vet?) och det är ju ganska varmt här nu, men det är väl på tok för tidigt att sätta ut plantorna. Men skulle man kunna skola om plantor till ett kallväxthus om man hade ett sånt nu? Jag är inte så intresserad av att så grönsaker, och behöver man då ett växthus? (förutom nu under våren när man gärna hade satt ut plantor).

Tack för alla bra tips man får här!!

K
ingrid fuxwall
Hur många frön jag sår beror på grodbarheten, brukar stå på påsen.

Sådde du lavendel nu! Fast det är kanske den sorten som inte har så lång grodbarhet?

Lycka till!

ingrid
Wilmer
Hej!

Jag har bara lite svar.. Eftersom jag inte är någon expert brukar jag så i omgångar. Alltid kommer någon sådd igång, rätt fukt rätt ljus etc. så har jag inte förbrukat alla frön i onödan... Brukar också byta med kompisar, vi lyckas alltid med olika fröer. Så kan man få tillbaka små plantor respektive dela med sig av det man själv lyckades med.

När risken för svårare frost är över ställer jag ut sådderna i plastväxthuset som jag ställer invid väggen i skuggan. Täcker med gamla filtar vid kalla nätter. Som glad amatör går detta, har någon bättre tips så fyll på... Men jag bor inte i Stockholma alls så värmen där vet jag inget om.

Lycka till, Wilma

ewa zon 3
Brukar och brukar, oftast sår jag alldeles för många frön av samma sort för jag gör tankefelet och tror att de inte kommer gro så bra men de gör det ju oftast blush.gif
Sen behöver vi inte prata så högt om de frön vars grodd inte behagar titta upp överhuvudtaget
Hur många man skolar om beror ju lite på kanske jag behöver 25 st för en viss del i rabatten medans av en annan sort räcker det med 3 st. Sen kan man ju skola om alla 101 som grodde och hoppas på att vänner, bekanta och växtmarknader ska lösa problemet med för många plantor tummenupp.gif
Jag hör nog till den hjärtlösare typen som låter överskott av frösådder få sluta sina dagar i komposten devil.gif
Fast vissa sorter ser jag till att de får nya passande hem i vänners el släktingars rabatter.
Spara frö gör jag bara om jag vet att jag vill så sorten igen och fröerna tål att lagras. Rätt förvarade fröer vars grobarhet inte försämras kan man ju också använda till att byta till sig nya sorter el skänka bort. Bättre att fröerna kommer till användning än ligger och blir gamla hemma hos mig, så tänker jag angel_not.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon