Vesna
Hej,

Jag var på Blomsterlandet för ett par veckor sedan och de hade pelargonutställnig. Jag kunde inte låta bli att köpa några riktigt fina plantor och jag ställde dem faktiskt i tvättstugan som håller en 14-17 grader och tänkte att svalare skulle göra dem bättre än rumstemperatur. Jag ville inte låta dem skena iväg utan "spara" blommingen till sommaren. Nu har dessa fina plantor börjat gulna i bladen och jag funderar på om jaggjort helt fel och att de eg var vana vid varmare klimat och att de "tror" att det är "höst".

Så vad gör jag? Jag har inte plats i fönstrena med rumstemperatur utan det är isf tvättstugan eller altanen där det är varmt och gosigt dagtid (idag 25) och kallare nattetid (i morse var det bara 9). ELLER om jag tar upp dem i sovrummet, men där är det inte så kaxigt med ljus. Så vad tror ni de vill ha för miljö?

// Vesna

Åsa, mälardalen zon 2
Ljust + 14-17 grader borde funka bra till pelargoner, om du inte har planterat om dem till större kruka gör det, gula blad kan ju indikera att det inte finns någon näring i jorden + pelargon brukar behöva gradvis större kruka. Låt pelargonerna torka upp mellan vattningarna, pelargon gillar inte övervattning.

(är det hårt drivna växthuspelargoner brukar det vara normalt att de ser lite risigare ut när de hamnar i en något sämre miljö än vad de är vana vid)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon