dotpointer
Har nyss satt ner mina hallonplantor i min skogsplantering.

Tidigare har det vuxit blåbär, inte så mycket gräs...

Hittade dock en och annan gul liten larv i jorden, misstänker att
de är knäpparlarver.

Frågan är om de angriper mina hallonrötter...?

Bör jag odla potatis mellan hallonen...!?
Gurkan
Nu vet jag inte om knäpparlarver äter hallonrötter öht. men det finns ett enkelt och ganska effektivt sätt att "fiska" upp larverna.

Ta några potatisar, skär dem i bitar, 1/4-delar eller vad som verkar lagom. Stick i en blompinne eller ett grillspett i varje bit och gräv ner dessa där larverna misstänks finnas (så att pinnen sticker upp). Vänta nån dag och börja sen vittja "fällorna" med några dagars mellanrum.

Du behöver alltså inte odla potatis, det räcker med att locka fram de små kräken och sen mosa dem. coolgleam.gif
dotpointer
Åhå tongue.gif

Det var inte så många, kanske 3 st på kanske 25 L jord eller så.

Men jag tar väl det säkra före det osäkra och pytsar ut två potatisar i delar då...
Herbert Arvidsson
Hej vi svarar att nog kan knäpparlarverna gilla dina hallonrötter.Bra tips med utlagd potatis, som de kan hålla sig till. Ogräset kan nog hindra dig från att få en bra skörd.Du behöver gödsla plantorna om det ska bli bär, det här gälller inte vildhallon, bara trädgårdshallon. Mvh Ingeborg och Herbert
Susanna
Hur och när rekommenderar ni att man gödslar hallonen?

Jag har fått in kvickrot i min hallonodling, ska försöka gräva bort den lite försiktigt nu i vår....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon