Full version: Taniga slanggurkor
Yin o Yang
Jag petade för ett par veckor sedan ner slanggurkefrön i ett miniväxthus. De kom upp redan efter 5 dagar wacko.gif . Igår kände jag att de bara måste planteras om i krukor, för de var så rangliga och taniga. Idag på morgonen hängde de alla, utom 2, som trasor över krukkanten -cry-.gif . Kommer de att hämta sig från omplanteringschocken confused.gif eller måste jag driva upp nya? Jag planterade dem djupt med förhoppningen om att de kanske utvecklar rötter på "stammen" whistling.gif.
Åsa, mälardalen zon 2
Gurkväxter ska tyvärr inte planteras djupt då ruttnar ofta rothalsen = de tar sig inte.

Gurka är mycket känslig för omplanteringar själv sår jag i gurkkrukor som är i stort sett bottenlösa krukor (gurka ska tidigast sås 4-5v innan utplantering, så det finns fortfarande gott om tid att så nya gurkplantor).

Vid planteringen gräver jag ner ungefär halva krukan då blir det bra dränering runt rothalsen som gurka behöver och tack vara den stora öppningen i botten kan rötterna gå ut i den nya jorden. +Jag undviker all störning av rötterna som en omplantering inebär.

Det går bra att tillverka egna gurkkrukor genom att ta bort delar av botten i en vanlig kruka, mina gurkkrukor är runt12cm i diameter.
Yin o Yang
Misstänkte det, men som sagt det går ju att så nya. thanks.gif för uttömmande svar, som alltid. Ska genast köpa nya frön, fixa bottenlösa krukor och ta ny sats tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon