Full version: Rosor?
Kortis
Hej!
Vi har en halvcirkelformad entreveranda på fram sidan.jag skulle så gärna ha tvä klätterrosor som klättrade utmed två av pelarna på den.Problemet (tror jag) är att halava dagen ligger den i skugga.Det är bara eftermiddagssol(från ca 1230) och kvällssol där.Jag har för mig att rosor kräver ganska mycket sol för att trivas eller finns det rosor som klarar ett mer skuggigt läge?
Säg gärna att jag har fel och att rosor klarar galant att trivas i halvskugga;-)
Martina
fruberglund
Du har inte fel...rosor älskar sol men det finns rosor som tolererar skugga/halvskugga mer eller mindre. En av dem är honungsrosen men den blir ju så gigantiskt stor så den är kanske inget alternativ.

Gå in på t.ex. Rosenposten och kolla igenom klängrosorna.

Lycka till!
Pernilla & Lars
Hej!

En ros som vi har och som fungerar både i sol till halvskuggar är New Dahn, ljust rosa nästan vita blommor med svag doft.
Väldigt härdig mot sjukdomar och är snabbväxande.

Lycka Till!
Kortis
Tack!
Vilken toppensida! Där ska jag botanisera vidare.Fanns ju flera stycken som var skuggtåliga.De pelarna vi har är säkert 2-3 meter höga.sedan gör det inget om rosorna täcker räcket uppe på verandan över heller.
Martina
kerstin z5-6
De sk skuggtåliga klarar 5 tim sol per dag -övriga måste få mer än 6 ...
men de kommer förstås mer till sin rätt i sol -sätt en clematis vid klätterrosen -den kommer att stortrivas med läget
Kortis
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-04-2007, 11:33) *
De sk skuggtåliga klarar 5 tim sol per dag -övriga måste få mer än 6 ...
men de kommer förstås mer till sin rätt i sol -sätt en clematis vid klätterrosen -den kommer att stortrivas med läget

Åh,kanske jag ska tänka om och hellre ha en Clematis på var sida.Är de mer skuggtåliga än rosorna.Clematis är ju också jättefint!
Martina
kerstin z5-6
jag är ju rosfantast .. så de är nästan mina barn -därför vill jag ge dem bästa läget smile.gif.. och det är inte halvskugga
Klematis tycker om lagom med sol och mycket vatten -de kommer att bli mycket vackra på din båge ..
Du kan välja flera olika som helst ska vara av samma typ tex de storblommiga -då blir ev beskäring så mycket lättare
Man kan matcha en vit och mörkröd tex .. eller vilka färger man nu vill ha smile.gif

Du har säkert plats med en klätterros i soligare läge -de tar lite plats nertill o mycket upptill angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon