Kortis
Hej!
Jag har några överblommade Amaryllisar jag tänkte försöka plantera ut.hur går jag till väga.Kan jag platera ut dem nu.Zon 5(4), några grader + på natten och kanske 10-15 på dagen.Eller ska jag avhärda dem först i krukan de står i.Ska de stå i full sol,halvskugga eller hel skugga?Mycket gödning,ingen alls mm.?
Martina
Åsa, mälardalen zon 2
Du ska behandla dem som vanliga krukväxter = vattna och göda (så löken fylls på av näring) och inte sätta ut förren all risk för frost är över (+ de ska vara avhärdade), så du kan inte plantera ut dem nu. Till hösten gräver du upp dem innan det blir frost.
Kortis
Tack!
Kanske det går att börja ställa ut dem på dagarna nu då när det blir relativt varmt.
Martina
Ramoth
En snabb följdfråga:
Vad är bäst?
Plantera dem "fritt" eller i sin kruka?
Fenja
Jag brukar kruka om mina efter blomningen, i en lite större kruka och ställa ut dem så på ett skuggit ställe, under en buske eller så för de är ju inte direkt vackra... Jag gödsel vattnar dem med blåkorn ända fram tills de ska vissna ner. Jag planterar även om de när det är dags att vakna.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon