Full version: Trädgårdsskulpturer
rummel
När det gäller skulpturer i trädgård- vad har folk som mest? Är det tomtar,troll eller något annat.
Vore kul att höra era åsikter.
Björn
mojan
Jag sätter varje vår ut en katt i terrakotta. Jag placerar under en hasselbuske högst upp på min vildtomt. Där sitter den och ser ut över min lilla äng nedanför och gatan utanför trädgården.
[attachment=1336:Trädgård..._maj_040.jpg]
Bee
Mojan, vilken söt katt du har wub.gif

Själv väntar jag på att min katt skall komma vilken dag som helst nu. Gjord i liknande material smile.gif
ingrid fuxwall
Själv har jag en söt hund med två valpar och nytt för i år, inte skulptur men inspirerat av odla - korg med blommor.

ingrid
rummel
Ibland ser man troll/tomtar/olika djur osv. Klart det är en smaksak. Varför jag startade denna tråd.
Jag började förra våren att skulptera med motorsåg i stockar. Har blivit en hel del olika. Ville få lite olika idéer vad man ska skapa.
Ann_Nica

Jag gillar inte tomtar och troll men jag skulle gärna vilja ha en stor vitlaserad katt
Berith
CITAT (rummel @ 13-04-2007, 02:16) *
Ibland ser man troll/tomtar/olika djur osv. Klart det är en smaksak. Varför jag startade denna tråd.
Jag började förra våren att skulptera med motorsåg i stockar. Har blivit en hel del olika. Ville få lite olika idéer vad man ska skapa.

Wow! Har du gjort den där med motorsåg? Coooolt.... tummenupp.gif
rummel
Tack! Har gjort en hel del, men är lite uttömt med idéer på vad jag ska göra nu.
Malvia

Vi har en trädgårdskanin, (förståss) som sitter på slipersen vid rabatten nära ingången.

Några svampar i keramik har jag också som jag köpte på Örebromässan.

kan tänka mig skaffa en katt, rådjur, mm
Susie Oxelösund
det här med skulpturer är individuellt. Jag har en moster om gillar att jobba i beton så vi har en hatt, nalle ca 60 cm hög och en tomat i betong. när det gåller den egna trädgården får man göra som man vill. UNDERBART!
Alba

Oj så läckert....med motorsåg ! Imponerande !
Helen i Piteå Zon 5
Oj, så duktig du är med motorsågen! vad mycket läckert du har gjort! smile.gif
kerstin z5-6
Jag tillhör de som inte gillar tomtar , djur och färgglatt .. men dina skulpturer har något speciellt över sig
Vore jag du skulle jag titta på den lilla världen .."Vallmofrökapslar, ormbunkar,,eller obestämda former som betraktaren får bestämma vad det är / beställningar, snäckan på delfinen är ett bra exempel ,totempåle?
Jag vill ha en vallmo frökapsel i storformat smile.gif
Hälsar K
rummel
Tack för era svar. thanks.gif

Sänder en bild till

*Agnes*
CITAT (rummel @ 13-04-2007, 11:40) *
Tack! Har gjort en hel del, men är lite uttömt med idéer på vad jag ska göra nu.

Var kan man göra beställningar ????? whistling.gif
Karrolina
Våra grannar har en tomte och två betongörnar i sin trädgård. Jag tycker INTE att dom är fina. Nu ska dom flytta och har lovat bort trädgårdskonsten till vår liie son som blev överlycklig... Vad gör man?
Snöflinga
Jag har alltid velat haft en skata eller två i naturlig storlek rolleyes.gif men det är kanske för litet att tillverka med motorsåg confused.gif Du är verkligen duktig Rummel ...
myy
Använder man en helt vanlig motorsåg, eller finns extra små?
rummel
Sågarna är vanliga- helst olika storlekar. Men svärdet är special och kedjan extra slipat på ett specielt sätt.

Har en websida- där man kan få beskrivning närmare.
www.edsholm.se

CITAT (Snöflinga @ 15-04-2007, 21:13) *
Jag har alltid velat haft en skata eller två i naturlig storlek rolleyes.gif men det är kanske för litet att tillverka med motorsåg confused.gif Du är verkligen duktig Rummel ...

Skator är härliga, min far målade skator på allt han hittade.
Mazo
Jisses vad duktig du är. Hur kan man göra dyligt med en motorsåg...... Jag kommer snart med en beställning!
Österläge
Jag gillar gremlins och gargoyles, såna som sitter på Notre Dame i Paris bla, ska skrämma bort onda andar... tongue.gif Se http://www.edafos.se/tradgard/butik/gargoyles.asp
rummel
CITAT (uteplatsen @ 17-04-2007, 16:26) *
Jag gillar gremlins och gargoyles, såna som sitter på Notre Dame i Paris bla, ska skrämma bort onda andar... tongue.gif Se http://www.edafos.se/tradgard/butik/gargoyles.asp

Kikade in på din länk- där fanns en hel del roliga gremlins tummenupp.gif
rummel
Fått frågor om att visa fler alster.

Visas på denna länk

http://www.edsholm.se/index.html
Mazo
Tack för vätten. Fick den igår och har ställt den vid farstukvisten. Är så nöjd.
Immix
Rummel, vilka fina alster! Gillar vättarna! Tycker att du har fått flera bra förslag här tidigare med gremlins och frökapslar...
Blomstersmurfen
Imponerande! Tänk om man hade sådana talanger!
Monica M zon 4
Imponerande! Tycker dina konstverk är urläckra! Skulle väldigt gärna vilja ha nåt sånt i min trädgård. Ser på din hemsida att du inte bor så långt från mej. Tar du emot hembesök?
rummel
CITAT (Monica M zon 4 @ 22-04-2007, 09:22) *
Imponerande! Tycker dina konstverk är urläckra! Skulle väldigt gärna vilja ha nåt sånt i min trädgård. Ser på din hemsida att du inte bor så långt från mej. Tar du emot hembesök?

Klart att hembesök är välkommet. Alltid bättre att se saker i verkligenheten.
Ewa L
Oj, vad imponerad jag blev av dina alster!!

Själv är jag normalt ingenting för trädgårdskonst, men detta är ju någonting helt annat. Framförallt de som var både konstverk och hade funktion.

Jag skulle faktiskt vilja ha en grov "ljugarbänk" i litet format. Skall fundera lite mer och så återkommer jag med lite detaljer så kan vi diskutera pris/lev.tid etc.

Var ligger Edsholm? Dottern bor i Västra Götaland så jag är ofta i de krokarna.
rummel
CITAT (Ewa L @ 23-04-2007, 09:27) *
Oj, vad imponerad jag blev av dina alster!!

Själv är jag normalt ingenting för trädgårdskonst, men detta är ju någonting helt annat. Framförallt de som var både konstverk och hade funktion.

Jag skulle faktiskt vilja ha en grov "ljugarbänk" i litet format. Skall fundera lite mer och så återkommer jag med lite detaljer så kan vi diskutera pris/lev.tid etc.

Var ligger Edsholm? Dottern bor i Västra Götaland så jag är ofta i de krokarna.

Jag håller till utanför Hindås. Mellan Borås och Göteborg.
fruberglund
Så då förde Gudrun nåt gott med sig i alla fall tummenupp.gif Blir verkligen imponerad, vilka talanger vi har här på Odla! Många som är duktiga på att snida och tillverka både i trä och järn.

Jag bara älskade den sista Gremlinen på sidan Uteplatsen länkade till wub.gif Den måste jag bara köpa om jag är i krokarna nån gång.
rummel
CITAT (fruberglund @ 24-04-2007, 14:05) *
Så då förde Gudrun nåt gott med sig i alla fall tummenupp.gif Blir verkligen imponerad, vilka talanger vi har här på Odla! Många som är duktiga på att snida och tillverka både i trä och järn.

Jag bara älskade den sista Gremlinen på sidan Uteplatsen länkade till wub.gif Den måste jag bara köpa om jag är i krokarna nån gång.

När jag skapat mina beställningar jag har- får jag försöka mig på en Gremling wacko.gif
Österläge
CITAT (rummel @ 25-04-2007, 23:11) *
När jag skapat mina beställningar jag har- får jag försöka mig på en Gremling wacko.gif

Ja visst är de söta/roliga! Vad kostar dina skulpturer? Jag bor i Göteborg så till Hindås skulle jag kunna ta mig, närmare än till Ulriksdal där "originalen" finns... Om du sen är lite billigare än dem så... flirting.gif
rummel
CITAT (uteplatsen @ 26-04-2007, 10:39) *
Ja visst är de söta/roliga! Vad kostar dina skulpturer? Jag bor i Göteborg så till Hindås skulle jag kunna ta mig, närmare än till Ulriksdal där "originalen" finns... Om du sen är lite billigare än dem så... flirting.gif

Priserna är så olika- beror på detaljerna. En liten kan vara svårare än en stor...

Idag vart "anden" efter stormen Per klar...

[attachment=1966:P1010868.jpg]
Mazo
Den är ju urtjusig, att bara komma på motiven. Du är verkligen duktig
Kat
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-04-2007, 18:35) *
Jag vill ha en vallmo frökapsel i storformat smile.gif

Är det inte risk att grannarna ser dig som drogliberal? wink.gif
Gita
Jättefina saker Du gör. Den trädgårdskonst som normalt finns på marknaden, tomtar, olika djur m.m kallar jag inte konst, bara fult och smaklöst. Idén med frökapslar i storformat tycker jag är bra, skulle kunna tänka mig ett antal sådana på min tomt . Kanske också någon häftig totempåle.
Än en gång Dina grejer är väldigt bra!
Gita
Nina65
rummel: har varit in på din sida,,,väldigt vad duktig du är. Per i trädet, var otroligt häftig :-)
kira
Jag har en liten igelkott o två små porslinsfåglar samt ett kinatempel för värmeljus,personligen gillar jag inte tomtat o vättar men de tycks vara otroligt populära.Hälsn ,Kira rose.gif
rummel
CITAT (Nina65 @ 18-05-2007, 18:23) *
rummel: har varit in på din sida,,,väldigt vad duktig du är. Per i trädet, var otroligt häftig :-)

Tack:) Per idén var det min lille son som födde.
rummel
CITAT (Gita @ 18-05-2007, 08:28) *
Jättefina saker Du gör. Den trädgårdskonst som normalt finns på marknaden, tomtar, olika djur m.m kallar jag inte konst, bara fult och smaklöst. Idén med frökapslar i storformat tycker jag är bra, skulle kunna tänka mig ett antal sådana på min tomt . Kanske också någon häftig totempåle.
Än en gång Dina grejer är väldigt bra!
Gita

Har du eller någon annan en bild på frökapsel? Hittade inget på nätet.
Yin o Yang
Jag har ett par små sköldpaddor och en liten blå fågel wub.gif. Det är verkligen fantastiska saker Du gjort med motorsågen tummenupp.gif
rummel
CITAT (Yin o Yang @ 24-05-2007, 10:39) *
Jag har ett par små sköldpaddor och en liten blå fågel wub.gif. Det är verkligen fantastiska saker Du gjort med motorsågen tummenupp.gif

Tack rolleyes.gif
Sköldpador har jag gjort ett par- Just nu är det för varmt att tillverka, vill ha kallare whistling.gif
jesca_j
CITAT (rummel @ 22-05-2007, 18:29) *
Har du eller någon annan en bild på frökapsel? Hittade inget på nätet.

Vad läckra grejer du har gjort, riktigt fina.
Här är några bilder på vallmokapslar. http://images.google.se/images?q=papaver+p...tart=0&sa=N

Jag är inte heller så mycket för skulpturer i trädgården men de där gargoyls var ju hur läckra som helst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon