Full version: Novemberkaktus
Yin o Yang
Förra sommaren glömde jag sätta ut min novemberkaktus i trädgården slap.gif med påföljd att den inte blommade i november som den brukar sad.gif . Nu ska den ut (inte just nu, men när det blir varmare), men jag funderar på var man bäst ställer den och om man sedan bara ska glömma bort den g.gif tills det är dags att ta in den igen.
Alexander-VG-zon3
du kan ställa ut den nu på dagen ( beroende var man bor men i södra Sverige går det) det är just nu +14c på norr å 27c i söder och det är sommar temperaturer , tar du ut den nu å sätter i öst sen tar in på natten , den klara sig fint ner till +5c utan att ta skada under kan den göra
Fenja
Mina tenderar att bli fula i full sol, så jag ställer mina lite skuggigt och jag glömmer dem inte utan gödselvattnar dem hela tillväxtsäsongen.
Mvh
Fenja
Yin o Yang
CITAT (Fenja @ 12-04-2007, 13:09) *
utan gödselvattnar dem hela tillväxtsäsongen.

crying.gif oj, jag som trodde att de skulle svältas för att sedan med gott humör sätta knoppar när de kom in i värmen och fick mycket omtanke
anna_rispan
jag har fåt lära mig att det är kylan som sätter fart på knoppbildningen.
igl
de trivs ypperligt ute på sommaren. häng dem i träden där får de skugga. de ska vattnas och gödas och pysslas om under sommaren.
när nätterna blir kyligare startar det knoppbildningen. jag brukar låta mina hänga ute tills slutet av augusti, sedan får de hänga på inglasad altan tills det blir frostvarning även där, då åker de in.
nu blir det inte frost på min altan längre så i helgen åker de ut där i väntan på utevistelsen.
de gillar inte sol.
mvh
inger
Yin o Yang
thanks.gif igl och anna_rispan för tipsen. Då ska jag leta reda på en ampelställning eller liknande och sedan upp i ett träd med kaktusen yes.gif . Ska bli spännande att se om det blir mycket blommor i november. Den hösten jag fick plantan, hade den stått ute och den blommade helt osannolikt mycket i november med 100-tals blommor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon