Full version: Vivlar på rosorna
sirugo
Nu har jag engagerat mig i att lösa problemet med varför våra Schneewittchen och Sympathie blir uppätna.
Tre somrar har de angripits stenhårt av något som käkat upp både blad och stjälk. Dagtid har man inte sett tecken på inkräktare.
De har nästan inte vuxit alls i rabatten medan klematis, iberis och annat frodats.

Ikväll gick jag så efter tips i bok ut och tittade med pannlampa. Jag plockade på en minut tio vivlar som satt och smaskade överallt. Jag tycker inte det ser ut som öronvivlar - "mina" är ljusbruna, snarare än svarta.

Någon som vet vad det är och hur man bekämpar dem på ett så miljövänligt sätt som möjligt utan att behöva vaka alla sommarnätter?

Vi har andra rossorter på andra närliggande ställen i trädgården men de drabbas inte alls eller mycket lite. Varför?
sirugo
OK, jag har efter lite forskning hittat vieln på internet.
Här är den:

Den heter fritt översatt "lerfärgad vivel" eller "Otiorhynchus singularis".

Huvudfrågan kvarstår:
Hur får jag dem att låta bli mina rosor?

mad.gif
Julle
Öronvivlar kalasar på växterna, men nästan ännu värre, larverna kalasar på rötterna.
Köpte 6 st Klematis i förra sommaren och samtliga tog sig fint i rabatten. Men när de första blommorna skulle slå ut, så dog hela plantan på ett pas dagar. Bladen blev bruna och inte en chans till återväxt. Det var bara att klippa ner dem och hoppas att de skulle komma upp till denna säsongen. Några klarade sig, andra inte. Men nu först har jag förstått att problemet är öronvivlarnas larver. Klematisarna visar redan tecken på att vis¨sna ner, så jag har köpt nematoder mot öronvivlar och har nu vattnat ut dessa över stora områden. Jag upptäcker nämnligen själva öronviveln mer och mer och mer i trädgården, så för min den är det dags för en extrem punktinsats.

De som redan är utvecklade vivor får du nog jaga förhand, helst kvälls- och nattetid. Nematoderna vattnar nu som skall ta död på larverna och för hoppningsvis blir du av med dem på sikt.

/Julle
Ti bee
Undrar om det kan vara så att det är såna som kalasar på min pipranka också? Jag letar och letar, men hittar inga kryp. Har lagt ut snigelfritt. Plantan bara krymper, och det som är en e-planta, kraftig och fin....Hmm. Skall jag våga mig ut i mörkret nu? Ja, kanske det.... smile.gif
sirugo
Jag har nu själv - via internet - tagit reda på hur man bäst får bukt med vivlarna.
rolleyes.gif

För övrigt blev nattens skörd tio nya vivlar men efter att ha kikat på andra växter intill hittade jag ytterligare tio. Spännande bilr nattens jakt.

Hittade ett forskningsresultat om exakt den art jag har på mina rosor.
Den som är intresserad kan läsa här:

Forskningsresultat

Där framgår det att det bäst fungerande medlet mot vivlarna är det biologiska "Brigade" som är en mix av tre svampsorter som vivlarna inte är resistenta mot.

På följande site säljer man Brigade men det återstår att se om det går att få skickat hit - verkar vara mest för jordbrukare med stora åkrar: Brigade.
Det verkar inte heller ofarligt för oss människor.

Kanske bäst att plocka nattetid. Det är rätt så mysigt när man vant sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon