Sailor Pluto
Har vi någon taxägare här? Eller någon annan som är duktig på hundar? Eventuellt kommer det att komma in en tax i hushållet här, och jag vet inte alls hur den är som person. Vår första hund är redan "kattränad" och vet hur man uppför sej. Den nya vovven är yngre och har kanske mer jaktinstinkt att visa upp. Vill absolut inte att det ska skära sej mellan katterna och den lilla vovven no.gif ! Hur kan man träna hunden på att vara trevlig mot katterna? Jag vill inte behöva oroa mej över att nån ska göra illa sej när jag vänder ryggen till. Berätta gärna om era erfarenheter, boktips och allt ni kan komma på yes.gif tongue.gif !

Ni får gärna tipsa om hur man tränar hundarna att vara fredliga mot varandra också, fast det kommer troligtvis inte att bli några problem där smile.gif . Men utifall...
Snöflinga
Hos oss var det tvärtom, det var katten som inte tålde den nya boxervalpen wink.gif Faktiskt jobbigt eftersom de var praktiskt taget jämnstora ... det hela slutade med att katten flyttade till grannen, som blev glad över sällskapet. Fast det går säkert bra hos dej eftersom de ju är vana vid varandra och den nye förhoppningsvis tar seden dit den kommer wub.gif
Fenja
Det viktigaste är att ni markerar för den nya hunden hur man ska uppföra sig. Jagar den katter så fya och avled med en leksak eller något. Man kan ta tag i nackskinnet och "handgripligen" visa att det inte är ok att jaga katterna. Konsekvens är det förlösande ordet i detta sammanhang som i så många andra wink.gif
Jag har sammanför många hundar och katter och det har alltid fungerat, ibland tar det bara lite längre tid.
Mvh
Fenja
Sailor Pluto
Tack för era svar smile.gif !
Hade faktiskt hoppats lite på att den nya vovven skulle ta seden dit den kommer som du skriver, Snöflinga. Det skulle göra det väldigt lätt tongue.gif . Blir det några problem mellan dom ska jag se till att vara konsekvent och ta tag i det på en gång. Med vovven som vi har nu har det liksom inte varit nödvändigt att göra något sånt här, med avledande och tillrättavisningar. Hon har varit så snäll och duktig hela tiden. Så det kanske blir att jag också får lite träning samtidigt, i att vara konsekvent alltså tongue.gif smile.gif .
CITAT
Jag har sammanför många hundar och katter och det har alltid fungerat, ibland tar det bara lite längre tid.

sweatingbullets.gif Det känns mycket lättare när man vet att det har gått bra för andra. Tack, Fenja smile.gif !
marskattan
Jag håller med Fenja; att den nya hunden kommer mer eller mindre acceptera och smälta in i rutinerna i ert hem och således vara snäll vid katterna. Visst kommer det nog bli lite bus, men det beror på "valpigheten" och så länge det är bus och inte elakt så accepterar nog katten det. Om inte annat så är det nog bra att den nya hunden själv får "moppsa" sig mot katterna så dom kan ge svar på tal och visa hunden vad dom accepterar.

Jag tror således att det räcker att du är uppmärksam och konsekvent mot den nya hunden.

Grattis till er blivande familje-medlem!
Ciczi
Dessutom om det finnns en äldre hund så hjälper den till att fostra den yngre, så fungerar flockar ju.

Ciczi
yla
jag har själv aldrig haft problem o sätta ihop katter o hundar av varierande slag
det har alltid gått bra om än ibland de tagit liiite längre tid
men aldrig misslyckats
så lycka till nu me hopsättningen
dom kommer säkert fixa de o du vlir förvånad,, man oroar sej gärna lite mer än nödvändigt
Sailor Pluto
Yla, vilken underbar bild wub.gif !
Tack för all uppmuntran, det känns ännu lugnare då smile.gif . Jag vet att jag är överdrivet daltig med mina små kompisar blush.gif . Vill ju bara att alla ska må bra och trivas ihop!
yla
lova o berätta sen hur de går för er
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon