malin72
12-04-2007, 13:30
vad händer....jag köpte 4 sticklingar från rockdala på mässan alla mår bra förrutom 1
här går det snabbt..den började med att tappa bladen ena dagen såg den ut så här...
andra dagen(idag) så här
vad är feler...röta....vad kan det vara..är det bara att kasta den nu eller
[attachment=1333:blandat_06_381.jpg]
[attachment=1334:blandat_06_382.jpg]
dom andra ser ut så här..inget fel på dom inte[attachment=1335:blandat_06_383.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
12-04-2007, 13:39
Ser ut att vara för stor kruka, olika sorter brukar dock vara olika känsliga. Man bör gradvis plantera om fuchsia i större kruka den första ska bara vara något större än den där pyttekrukan fuchsiasticklingen sitter i. Jorden ska vara mycket lucker och porös gärna med små lecakulor i (inget trycka till) och man ska bara fukta jorden, den ska inte vara jätteblöt. Nya fuchsiasticklingar brukar jag sätta i en plastpåse efter första planteringen, jag låter plastpåsen vara öppen upptill. Påsen gör så att det blir något högre fuktighet runt plantan.
Det ser fortfarande ut att finnas fina blad i toppen och stammen ser fortfarande grön ut, såhär hade jag gjort: plantera om den i en mindre kruka i lucker jord. Ta bort alla döda blad, fukta jorden och sätt en plastpåse om plantan med små lufthål i så det blir ganska hög luftfuktighet runt plantan.
malin72
12-04-2007, 13:48
ok tack Åsa för svar...
Mina blir sådana om de inte har fått tillräckligt med vatten. Jag vattnar dem då lite och så blir de fina igen.
Så Malin, har din fuchsia överlevt?
Jag har en liten stickling som växte bra i början (köpte på mässan in älvsjö), men nu har den stannat upp... Vet inte varför...
Krukan är inte så stor, men kanske jag ska också planter om i en mindre... ???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.