niklaswik
...får jag "tillbaks" nästan 6.000kr? Visst är det glädjande men jag förstår inte vad jag har gjort för att förtjäna det. tummenupp.gif

Nåja, känner mig ändå rätt nöjd med att ha bidragit med runt 70.000 kr till "mitt kära fosterland"... yaay.gif innocent.gif

Tycker det inte känns så farligt med skatt faktiskt, det är ju ändå nåt som går "automatiskt", man slipper ju betala in det manuellt s.a.s. Det hade kännts rätt ruttet om man fick ett inbetalningskort varje månad och betala in x antal tusen, för då hade man ju liksom haft pengarna redan.

Är det nån som får betala nåt extra?
Gossen Ruda
Kvarskatt på drygt 9000 som vanligt. Straffet för att vara singel och äga 2 obelånade hus. crying.gif
anna_rispan
Försäkringskassan brukar dra för lite skatt av nån konstig naledning jag inte räknat ut.

I år får jag tillbaka! Dra på trissor jag brukar få betala in. Men i år behövs det ju.
aanderss
CITAT (anna_rispan @ 12-04-2007, 19:13) *
Försäkringskassan brukar dra för lite skatt av nån konstig naledning jag inte räknat ut.

I år får jag tillbaka! Dra på trissor jag brukar få betala in. Men i år behövs det ju.

jag har råkat ut för de att fk tagit för lite skatt
Felicia
Jag skulle få 500 tillbaka men då ska jag göra avdrag för mina resor till arbetet, 17 mil per dag, så det brukar bli en slant tillbaka bravo.gif
niklaswik
Oj, och jag tycker jag har långt med 6 mil och dessutom bara 2-3 gånger i veckan.. biggrin.gif

9000 lät väldigt saftigt... Borde väl gå att dra rätt skatt från början tycker jag... Men det är väl antagligen rätt komplicerat sånt där, lika bra att inte veta så mycket om det. biggrin.gif
Castea
Jag har åkt skattemässig kana de senaste åren p g a att jag jobbat, varit studietjänstledig och nu är arbetslös. 10 000 kr back förrförra året, 18 000 kr tillbaka förra året. I år 5 000 tillbaka.
Gossen Ruda
Då har jag ändå en utökad dragning på 700 i månaden. Tror att kvarskatten beror på att jag jobbar halvtid och får sjukersättning från både Försäkringskassan och Alecta. Dom drar nog för lite allihopa, jag skulle behöva fördubbla det frivilliga avdraget. Jag är dock beredd på skatten så det blir ingen chock.
Ophelia
Jag får i vanlig ordning tillbaka någon tusing rolleyes.gif

FK har en procentsiffra gällande skatt i sina system (som är riksomtäckande och inte för varje kommun). Sedan är det upp till var och en att anmäla huruvida man önska att FK drar ett högre procentuellt belopp, vissa vill det och andra inte av olika anledningar. Det går enkelt att räkna ut om man får ersättning därifrån om det inte står klart på blanketten (vilket det ibland gör på begäran om ersättning) eller på utbetalningsavin.
Lady Hamilton
Jag har deklarerat och betalat skatt sedan jag var 16 år så för mig är det en "årlig" vana. rolleyes.gif Tycker att det är ganska lätt att hålla koll på hur man ligger till "skatte mässigt" om man är intresserad.
Bee
Jag skall betala tillbaka 141:- till staten. Dom hade velat ha mer men tack vare den nya begränsningsregeln om 2:- per kvm på marken så hamnade jag alltså så här nära 0-gränsen.
Idealet är ju att det går jämnt ut men jag har nog aldrig hört någon som haft just 0:-.
Floppy
CITAT (Ophelia @ 13-04-2007, 05:09) *
FK har en procentsiffra gällande skatt i sina system (som är riksomtäckande och inte för varje kommun). Sedan är det upp till var och en att anmäla huruvida man önska att FK drar ett högre procentuellt belopp, vissa vill det och andra inte av olika anledningar. Det går enkelt att räkna ut om man får ersättning därifrån om det inte står klart på blanketten (vilket det ibland gör på begäran om ersättning) eller på utbetalningsavin.

Jag har den erfarenheten sen länge tillbaka att de drar lite mindre...så jag har anmält att de ska dra 1 % mer...men förra året så fick jag restskatt och då ringde jag f-kassan och de sa att man måste säga till varje år...jag berättade att det har jag inte behövt tidigare...hon sa då att det är nytt...så man får säga till varje år...även om man kanske inte är sjukskriven...men det kan vara bra ifall om man skulle bli sjuk...

Jag får hela 596:- tillbaka... yahoo.gif ....jösses undrar vad jag ska göra med min förmögenhet... giggle.gif flirting.gif
faith
Jag brukar alltid få tillbaka, i år blir det 1.200 kr. Även fast det är mina egna pengar så är det lika roligt varje år att få den där extra slanten. smile.gif
olgak
CITAT (niklaswik @ 12-04-2007, 18:36) *
...får jag "tillbaks" nästan 6.000kr? Visst är det glädjande men jag förstår inte vad jag har gjort för att förtjäna det. tummenupp.gif

Det är inte så att du har lån? Jag får tillbaka varje år några tusen pga ränteavdragen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon