Full version: solrosfrön
katah
Jag är lite nyfiken om man kan bara blocka solrosfrön och äta , som de är?

Eller är det några speciella sorter som är godare, mer ätbara ?
KURT
Vad jag vet så brukar man skilja på de spräckliga som används som just frön medan de svarta är fetare och används för att pressa olja. Men de är alla ätbara.
katah
Hmm, du menar att man använder de svarta fröena till oljan och de vita att tugga på...

Men hur vet man vilka sorters fröer man kommer att få från sina blommor, eller är det bara vänta och se till hösten ?

Jag har ett par olika sorter som jag tänkte testa, men vill gärna testa mer av sådana där man skulle kunna testa smaken på också!
Olja har jag inte tänkt att börja pressa själv tongue.gif
rosita
Det är bara den innersta kärnan i fröet som man äter! Det var ett sånt himla pilleri att få ut dem ur skalet, så jag gav upp no.gif
noora
CITAT (rosita @ 13-04-2007, 15:33) *
Det är bara den innersta kärnan i fröet som man äter! Det var ett sånt himla pilleri att få ut dem ur skalet, så jag gav upp no.gif

Man kan bita upp fröskalet ganska lätt om man sätter fröet på rätt ledd. Sen är det inte svårt alls smile.gif Fast på det viset funkar det bäst om man bara har tänkt äta fröerna som snacks och äta upp dem vartefter man skalar dem. Ska man ha dem till att baka med är det kanske lite pilligare.
katah
Jag har funderat att göra eget choklad , med kokosfett, kakao, stevia, nötter och frön och ev. några torkade bär ,
det vore roligt att ha helt egna ingredienser så långt det går wink.gif
Jag har inte tänkt att börja odla kokosnötter eller kakao,
men stevia , bär, solrosfrön och sesamfrön kan jag odla själv i alla fall.
rosita
CITAT (noora @ 13-04-2007, 19:18) *
Man kan bita upp fröskalet ganska lätt om man sätter fröet på rätt ledd. Sen är det inte svårt alls smile.gif Fast på det viset funkar det bäst om man bara har tänkt äta fröerna som snacks och äta upp dem vartefter man skalar dem. Ska man ha dem till att baka med är det kanske lite pilligare.

Visst, men jag tänkte skala alla på en gång och sedan rosta och salta dem, så man hade färdigt snacks!
katah
Skulle man kunna krossa skalet med någon verktyg först så att det skulle vara enklare att peta bort skalen... hmmm, ska testa sedan...
Christoffer
I det här fallet skulle jag vara så lat att jag skulle köpt färdigskalade solrosfrön. Fast å andra sidan så får man ju inte med hela odlingen. Testa rosta kikärter i ugnen, det är gott också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon