Full version: Vad är detta?
autumnleaf
Har flyttat till hus och är nybörjare på allt som har med trädgård att göra. Har två klättrande buskar som jag inte har en aning om vad de heter och hur man ska sköta dem. Hoppas någon här känner igen dem och kan ge mig lite råd!
ett.JPG

två.JPG

tre.JPG

fyra.JPG

Dealer
Bladen ser ut som om det vore en kaprifol, men tussarna nedtill påminner om ngn typ av klematis whistling.gif
Lonicera
Hej, de två översta bilderna visar en kaprifol. De två understa visar klematis, gullklematis tror jag det är som får toffsar. Men det kanske finns fler?
anna_rispan
Håller med.

Men det syns ju inte för mina ögon vilken sorts klematis det är. Du behöver nog inte göra något med dem iallafall. smile.gif
jegi
Alpklematis har såna därna håriga bollar.
noora
Det är väl ganska många klematisar som gör såna där tofsar? Vi hade en klematis med gula blommor som gjorde såna tofsar i alla fall.

Kaprifolen kan du klippa i hur mycket du vill om den breder ut sig för mycket, men på bilden ser den ju ut att vara ganska lagom stor för sin spaljé. Nästa vår kan du jämföra kaprifolen med fotot du har tagit nu och se hur mycket den har vuxit, så ser du hur mycket du vill klippa om du inte vill att den ska bli för stor smile.gif Du kan även klippa i den under sommaren om den t.ex. försöker börja täcka över fönstren.
autumnleaf
Tack för alla svar!
Haft problem med datan så jag har inte kunnat svara förrän nu.
Just nu börjar buskarna grönska.
Blomstertanten
Håll koll på när clematisen blommar , kan vara bra att veta om du skulle vilja beskära den. Olika tid för beskärning beroende på när den blommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon