Pernilla & Lars
Hej!

Förra året satt vi två stycken New Dahn rosor i stora tunnor som får klättra över en fin rosenbåge. Dom blommade fint tills frosten kom och växte bra.

Nu till min fråga, hur mycket ska jag beskära dessa rosor för att dom ska må som allra bäst?

Undrande Nybliven Rosälskare!
kerstin z5-6
Inte alls ...

de första två åren -bind upp och ta bort torra döda grenar
Kajsa
Men tredje året kan man klippa grenar från fjolåret som grenat sig, spara 3-5 ögon på våren. Grenar som är 4-5 år tas bort helt nerifrån så föryngrar den sig, ta lite varje år när den blir större.
Pernilla & Lars
Tack!

Dum fråga, när kan jag ta bort de döda grenarna och hur vet jag att de är helt döda !?!?!

Som sagt, Undrande Helt Färsk Rosälskare wub.gif
kerstin z5-6
helt döda grenar är mörkt bruna eller svarta .. ofta syns det på detta -se bild i annan tråd Rosor och stora rosbuskar - överallt?!, Beskära??
När rosen suger vatten sväller knopparna upp till nivån död ved -det syns också
ett tredje sätt är att klippa en bit och titta -om den inre märgen är brun-inte vit är genen död
Observera dock att vissa rosor har helt bruna grenar som vuxna , men då är de bruna nerifrån o upp .. inte gröna längst ner ..

Finns inga dumma frågor blomma.gif
Pernilla & Lars

Nu har jag kikat och jag förstår precis hur jag ska göra, tack snälla! kompiskram.gif
kerstin z5-6
Bra -det var ju kul att du fattade vad jag menade .. kommer inte alls överens med mitt lånade tangentbord ..sad.gif
har försökt göra texten mer begriplig nu -..
Pernilla & Lars
Hej!

Jag var ut och tittade till rosorna och ser då till min fasa att grenarna har frusit ner väldigt mycket och jag var tvungen att klippa ner väldigt hårt -cry-.gif

Litade tyvärr på en man uppe vid vårt växhus som sa att jag inte skulle behöva skydda grenarna med något, han sa att New Dahn var så tålig så det var inga som helst problem no.gif I vinter är det jag som lindar skydd runt grenarna.

Hoppas nu att dom kommer att ta sig fint och att rosorna inte har blivit helt avskräckta från att växa och få nya fina blommor.

SNYFT

kerstin z5-6
Det är nog inte vinterkylan som knäckt din ND .. utan vårsolen i kombination med frusen mark .. då vaknar rosen av värmen suger vatten -som inte finns och torkar ihjäl, i alla fall vissa grenar
Skydda mot vårsol from februari -, huvudsaken är att stammarna skuggas -marken under rosen kan man frilägga från ev skydd i slutet av mars i din zon -så tinat det fortare
Och ND kommer igen smile.gif
Pernilla & Lars
Tack för svaret, det var uppmuntrande att höra att dom kommer att ta sig. biggrin.gif

Nu behöver jag inte vara ledsen på min trädgårsmästare heller utan det jag ska tänka på till nästa vår att är skydda mina skyddslingar från vårsolen. wub.gif

Pernilla & Lars
Jag är så ledsen, men jag tror inte att någon av mina New Dahn har överlevt -cry-.gif

Inte en tillstymmelse till skott kan jag se trots att jag har vattnat och gödslat och solen skinit med sina vackraste strålar.

Är det dags att inse att dessa inte kommer att ta sig och känna sig besegrad och införskaffa nya rosor confused.gif

Om jag nu ska till att skaffa nya, är New Dahnen den bästa att ha i stor kruka eller finns det någon som är härdigare (tåligare)?

Vill gärna ha något med antingen lite färg i eller något mot det vita hållet (har gult hus) och jag vill helst att rosorna ska dofta något. Förslag thanks.gif
Kajsa
Kan du inte gräva ner rosen så ökar chanserna att den överlever.
Här en ros som klarar zon 6

Nevada, doftar lite kryddigt, gott. Får ett andra svagare flor.

Annars kan du kika här om det finns något i mitt album Klätterrosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon