makamogu
Hej!

Nu när vårsolen skiner och temperaturen stiger så blir man ju så sugen på att börja fixa i rabatterna. Är det för tidigt att plantera perenner nu?

Förra veckan var det nattfrost men ca 10-15 grader på dagen. Denna vecka har det inte varit nattfrost och till helgen och början av nästa vecka ska det bli 15-12 grader!

Jag har tänkt plantera:
-spansknäva
-backtimjan
-blodnäva

Det kanske inte ens finns några plantor ute i affärerna... Är det någon som vet hur utbudet ser ut idag?

Tack för synpunkter!
Fenja
Hej och välkommen hit! Kontrollera på det stället du köper dina plantor att de är uppdrivna utomhus så går det utmärkt att plantera dem nu. Är det däremot växthusdrivna plantor så får du härda av dem långsamt och sätta ut dem när risken för frost är över. Året därpå är de dock vinterhärdiga, efter att de upplevt en höst och en vinter.
Mvh
Fenja
Anki V
Det året jag ”gick med” i Odla så planterade jag ”mina” perenner i början av maj……i Sundsvall. Första två veckorna var det minusgrader varje natt och jag fick rådet att täcka med fiberduk.

Den 17 maj (tror jag det var) så kom det 3 dm tung blöt snö och då tänkte jag att nu är det ”kört”….

Men mina plantor klarade det också.
Jag planterade:
Lavendel
Sköldpaddsört
Röd solhatt
Rosor
Stjärnflocka
Ulleternell
Dagliljor
Löjtnats- och fänrikshjärtan
Gullvivor +
en del kryddor.

Jag fick en rabatt som ”gick igång” väldigt tidigt
Det skulle förvåna mig om det inte gick att göra på samma sätt i Göteborg redan nu men som sagt var kolla för säkerhet skull som Fenja skriver att plantorna är "avhärdade". Mina var köpta på Plantagen, och vad "avhärdnig" var hade jag inte en aning om då. ohmy.gif

/Anki
Fenja
Jag tänkte bara på att det finns många som driver upp perenner i växthus och sätter man ut den utan att avhärda så kan de bli väldigt ledsna... kommer en rejäl minusnatt så kan det gå riktigt illa. Jag talar bara av egen erfarenhet, självfallet kan man ha tur och det funkar som Anki beskriver med!
Mvh
Fenja
Ewa L
Håller med Fenja.
Jag köpte två Murgrönor en vår i en vanlig handelsträdgård. Dock fick jag fråga efter dem och den snälle mannen gick iväg och hämtade.
Inte 17 hade jag en tanke på att han hämtade i drivhuset? Inte sade han något om det heller.
De blev dyrköpt läxa.
Bee
CITAT (makamogu @ 12-04-2007, 21:48) *
Hej!

Det kanske inte ens finns några plantor ute i affärerna... Är det någon som vet hur utbudet ser ut idag?

Jag var på Hornbach igår för att köpa krukor. Dom hade en hel del roliga perenner (under tak).

Anki V
CITAT (Anki V @ 12-04-2007, 22:13) *
Jag fick en rabatt som ”gick igång” väldigt tidigt
Det skulle förvåna mig om det inte gick att göra på samma sätt i Göteborg redan nu men som sagt var kolla för säkerhet skull som Fenja skriver att plantorna är "avhärdade" . Mina var köpta på Plantagen, och vad "avhärdnig" var hade jag inte en aning om då. ohmy.gif

/Anki

Jag missade ”avhärda” en Hortensia förra våren…… Den hämtade sig men jag fick inga nya blommor förrän ganska sent på hösten. Att jag lyckades första gången ( i rabatten) var förmodligen för att det blev ett ordentligt omslag i vädret med mulet och kallt + att jag hade lager med fiberduk på. Jag trodde att det framgick…..men jag kanske uttryckte mig otydligt.

/Anki

Fenja
Bara jag som läser lite illa, Anki smile.gif
Mvh
Fenja
linvik
CITAT (makamogu @ 12-04-2007, 21:48) *

Jag var på Mölnlycke Garden Center igår och de hade massor av perenner utomhus. Har varit på Kålltorp Garden Center och de hade perenner ute redan förra veckan. Idag var jag hos Isacssons i Mölndal, han hade också perenner. Men de står i växthus. Så perennerna har kommit fram! Men det kan nog vara smart att hålla koll på väderleksrapporterna och gå ut och täcka om det väntas minusgrader.
Alexander-VG-zon3
här i skåne har perennerna varit ute sen i mars på dom flesta ställen , och jag själv köpte och dom har klarat sig igenom alla kyla , vet inte om dom va härdade eller inte . men dom kanske va redan härdade
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon