Elisabeth P
Jag vill bara vara hundra säker på hur det förhåller sig med div av alla lökar, knölar som man övervintrat innomhus.
Kanske självklart för de som kan, men inte för mig

Jag har satt dem i planteringsjord med lekakulor i.
Fuktat jorden något.

Men...............Behöver de
Ljus, innan de visat nytt liv?
När bör jag ge växtnäring?
vilken temp är bäst?

Jag har även idag fått mina klematisrötter från Estland. YIPPIE!!! yahoo.gif

Vill dessa ha ljus direkt när de planteras?
Vilken temp trivs de bäst att "gro" i?
vill de ha växtnäring, om ja - när?
Kamilla z 7
Jag har ju bara Dahliarötter så det kan jag svara på tummenupp.gif jag planterar och vattnar lite sedan får de stå under lysrör tills jag ser blad komma då vattnar jag lite mer,men man ska akta sig för att övervattna,då ruttnar knölen thumbdown.gif det har jag provat...jag har dem i ca 14 grader (under lysrör som sagt)
Jag antar att det är likadant med lökar,dvs vattna i samband med planteringen lite och vänta tills det börjar växa.
Dahlia rötterna ger jag aldrig näring förrän jag planterar ut dem,då får de ko sk*it och lite pelleterad hönsgödsel...glada blir de då.

Klematisarna kan jag inte svara på,tyvärr confused.gif
Elisabeth P
Men någon mer måste väl ängå veta hur dessa vill ha det flirting.gif ?
Tack Kamilla
Betty
När mina klematisrötter från Estland kommer så planterar jag dem genast i urdiskade mjölkkartonger (två på höjden). Jag gör några dräneringshål i botten på den ena och trär den andra över, (efter att ha klippt upp botten på den), så att det blir en ganska hög "kruka", klematisrötterna mår bäst av att inte vikas, de vill växa rakt neråt. Jag använder den lite dyrare yrkesplantjorden och har sand de ca 5 övre centimetrarna, kring rothalsarna. Jag ställer sedan "krukorna" i en plastback med höga kanter så att klemmiskrukorna inte tippar så lätt och trycker ner en blompinne som stöd åt dem var och en. Så får de sen stå med extrabelysning och regelbunden vattning tills det är dax att plantera ut dem på sina växtplatser. Jag beskär dem rejält vid planteringen så att de får flera grenar.
Elisabeth P
Tack thanks.gif , men jag inser att jag nog bör göra om det i morgon.
Jag planterade idag i mjölkkartonger för det var det enda som jag hade som var tillräckligt högt, men inte tog jag dubbla.
Sand lade jag runt rothalsen men sen avslutade jag med jord.

Ja ja mycke lär man sig med tiden och jag kan ju göra om det i morgon.

Tänk så dum jag var dessutom slap.gif Alldeles för mycket panik innan jag ens hade tagit ur dem ordentligt ur sitt plastomslag. När jag väl gjort det så var det ganska narurligt hur de skulle planteras och även rothalsen insåg jag ganska snabbt vart den var giggle.gif .

Men mycket annat som höga krukor och sand runt rothalsen var det allt tur att jag fick hjälp med.

Tusen tack för att ni orkar bry er och ta mina knasiga frågor på allvar thanks.gif
mari_tres
Snabb fråga bara.... Var beställer ni klematisarna ifrån? Alltså vilket företag/sida?
Elisabeth P
Roogoja-estländska clematis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon