Hej.
I min trädgårdsdamm har jag 6 röda guldfiskar och två svarta samt 12-18 mörka 5 cm yngel. Den största röda guldfisken är 4 år och jag misstänker att den är blind. Ögonen är inte så klara de verkar vara täckt av något vitt. Fisken reagerar långsammare än de andra när de söker skydd. Jag vet ju inte säkert att den är blind men jag tror det. Vad bör jag göra. Låta den leva vidare eller bör jag avliva den. Svårt. Det är den fisken som jag har haft längst tid.
En annan fråga är varför jag inte får några röda yngel?
Din fisk med ögonproblem kan ha fått någon sjukdom, ev svamp, kolla med koi förbundet t ex efter hjälp. Det kan vara något som smittar men kanske kan botas om man har tur.
Om ynglen; det tar flera år innan de ändrar färg. Mina är inne på tredje eller fjärde året nu och det är bara några som börjat skifta färg. Men det ska komma...
Fiskar tillhör annars de djur som borde klara sig bäst utan syn. De har ju många andra sinnesorgan och är inte helt beroende av synen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.