Full version: Föryngra spirea
akagebeck
Hej!
Vi har några risiga spireabuskar vid tomtgränsen ut mot gatan, norrläge, och jag undrar nu om det går att föryngra dessa? Vet inte riktigt vad sorten heter men den får långa "klasar" av små, små vita blommor med gult i mitten.

Går det att klippa ner dem nu eller är det för sent? Vi bor i Stockholm och jag har sett att det börjar komma gröna skott på buskarna nu.

Har sett att man kan klippa denna sorts buskar till en "häckform". Några grannar har en jättefin och tät häck av denna sort. Hur bör man gå tillväga om man vill skapa en sån?

Tacksam för tips!! rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ja du kan klippa den och är det bra skottbrytning du vill ha så är det snarast du bör klippa den helst skulle den nog klippts i mars, klipper man efter blomningen vilket en del gör får man något sämre skottbrytning. Det går även bra att gallra ur den och göra så varje år och på så sätt föryngra den över tiden.

Spirea kan klippas i häckform men det är ofta ingen bra beskärningsform ur längre perspektiv men den kan ju vara snygg en 10år eller så vid formklippning sedan får man klippa ner allt och börja om igen + man brukar inte få så mycket blommor när man formbeskär. Vill man formbeskära bör du nog klippa ner hela rubbet och sedan bara släppa upp häcken en 20-30cm per år klipp häcken som ett A så även de delarna längst ner i häcken får sol. Spirea blir dock oftast bäst i fri form med gallringar varje år.
Piggeplopp
Hejsan!
Precis vad jag undrar, så tack för tipset! Jag lånar tråden till en annan fråga:

2 av buskarna i min spireahäck har fått någon form av rosa svampangrepp. Dessa kvistar är helt döda. De ena busken fick jag klippa ner helt då alla grenarna var döda.

Har försökt hitta något om rosa svampar på Spirea men inte hittat något. Kanske har grenarna dött först av något annat och svampen hoppat på efter dödsfallet?

Någon som stöttt på detta tidigare?
akagebeck
Tack för snabbt och uttömmande svar!! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Piggeplopp @ 13-04-2007, 10:29) *
Hejsan!
Precis vad jag undrar, så tack för tipset! Jag lånar tråden till en annan fråga:

2 av buskarna i min spireahäck har fått någon form av rosa svampangrepp. Dessa kvistar är helt döda. De ena busken fick jag klippa ner helt då alla grenarna var döda.

Har försökt hitta något om rosa svampar på Spirea men inte hittat något. Kanske har grenarna dött först av något annat och svampen hoppat på efter dödsfallet?

Någon som stöttt på detta tidigare?

Rödorange prickar antar jag att det är = rödvårtssjuka. Detta är en svamp som går på döda och döende grenar de kan hittas på de flesta träd och buskar där det finns döda eller döende grenar. Svampen är inte den som tagit död på grenarna utan den lever på den döda veden.
Alba
Piggeplopp ....hur går det med Bea.
Kan du lägga in en liten berättelse i din tråd som du brukar.

Vi är många som väntar på uppdatering. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon