Full version: Sticklingar
mogge92
Hej Hej! Jo jag skulle gärna veta hur ni sätter era sticklingar för att dee ska få rötter? Kan man bara sätta sticklingen i vatten eller ska man kanske sätta i jord eller sand? confused.gif skulle vara väldigt tacksam för svar smile.gif
KURT
Vad är det för växt? De allra flesta rotas säkrast i sandblandad jord, man sätter stickningen i kanten av krukan.
mogge92
Tänkte på guava och jackfrukt. Alltså säkrast att sätta i sandblandad jord? hur många % sand isåfall?
Ewa L
Jag rotar aldrig något i vatten längre.
Sätter sticklingen i såjord och sedan helst i mitt mini-växthus med undervärme. Misslyckas nästan aldrig!
Har du inte något sådant så ta plast över men lufta.
mogge92
Ok jag har miniväxthus och undervärme kan nog gå att fixa det också:) men hur var det med den sandblandade jorden då?
Ewa L
Vanlig så- och kaktusjord på påse. Den är fix och färdig.
mogge92
Ok tack för svaren:D hur lång tid tar det innan rötter bildas(vet att det varierar beroende på växt men man kanske skulle kunna få nått ungefärligt)?
KURT
CITAT (mogge92 @ 13-04-2007, 09:16) *
Ok tack för svaren:D hur lång tid tar det innan rötter bildas(vet att det varierar beroende på växt men man kanske skulle kunna få nått ungefärligt)?

Är det vedartade stickningar så brukar det ta 2-8 mån.
mogge92
och om det inte är det?
lyckero
Pelargoner och inneväxter kan få rötter på några veckor. Men dra absolut inte i plantan för att titta efter - vänta tills det syns rötter i botten.
Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon