mogge92
13-04-2007, 08:55
Hej Hej! Jo jag skulle gärna veta hur ni sätter era sticklingar för att dee ska få rötter? Kan man bara sätta sticklingen i vatten eller ska man kanske sätta i jord eller sand?

skulle vara väldigt tacksam för svar
Vad är det för växt? De allra flesta rotas säkrast i sandblandad jord, man sätter stickningen i kanten av krukan.
mogge92
13-04-2007, 09:03
Tänkte på guava och jackfrukt. Alltså säkrast att sätta i sandblandad jord? hur många % sand isåfall?
Jag rotar aldrig något i vatten längre.
Sätter sticklingen i såjord och sedan helst i mitt mini-växthus med undervärme. Misslyckas nästan aldrig!
Har du inte något sådant så ta plast över men lufta.
mogge92
13-04-2007, 09:09
Ok jag har miniväxthus och undervärme kan nog gå att fixa det också:) men hur var det med den sandblandade jorden då?
Vanlig så- och kaktusjord på påse. Den är fix och färdig.
mogge92
13-04-2007, 09:16
Ok tack för svaren:D hur lång tid tar det innan rötter bildas(vet att det varierar beroende på växt men man kanske skulle kunna få nått ungefärligt)?
CITAT (mogge92 @ 13-04-2007, 09:16)

Ok tack för svaren:D hur lång tid tar det innan rötter bildas(vet att det varierar beroende på växt men man kanske skulle kunna få nått ungefärligt)?
Är det vedartade stickningar så brukar det ta 2-8 mån.
mogge92
13-04-2007, 10:11
och om det inte är det?
lyckero
15-04-2007, 19:31
Pelargoner och inneväxter kan få rötter på några veckor. Men dra absolut inte i plantan för att titta efter - vänta tills det syns rötter i botten.
Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.