Blåbär
När kan man ta ut sin änglatrumpet om man bor i Göteborg? Skulle ni våga redan?
Alexander-VG-zon3
min har varit ute i 5veckor nu , ta in den på natten om det blir under +5c . jag själv lägger över skydd på nätterna . jag har placerat min i söder sol och gödar och vattnar den nu när det är varmt och torrt

Blåbär
Tack för svar!

Men om man inte kan ta in den nattetid (den är för tung), då är det för tidigt, eller? Hur sjutton ska man veta hur kallt det kommer bli under natten...
Åsa, mälardalen zon 2
Om den är tung och inte kan bäras in och ut skulle jag vänta med att ställa ut den, aprilväder kan vara lurigt.

En viss hjälp med nattemperaturen kan man få på SMHI:s hemsida man kan hitta lokala väderprognoser och det brukar stå på ett ungefär hurpass kall natten förväntas bli där man bor (men SMHI har inte alltid rätt)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-04-2007, 11:36) *
Om den är tung och inte kan bäras in och ut skulle jag vänta med att ställa ut den, aprilväder kan vara lurigt.

En viss hjälp med nattemperaturen kan man få på SMHI:s hemsida man kan hitta lokala väderprognoser och det brukar stå på ett ungefär hurpass kall natten förväntas bli där man bor (men SMHI har inte alltid rätt)

håller med om att smhi både denna länk http://www.smhi.se/weather/landvader/sammanfattning.htm och denna länk http://www.smhi.se/menyer/ind_vader.htm är bra att ha koll på om man har växter ute tidigt , och kan du inte ta in den så som Åsa säger ska du kanske vänta och istället ha den inne i rumsvärme vid ett ljustfönster . ett annat sätt att kolla natten är att kolla tempen när man lägger sig är den +5c +2c och himlen är klar och full måne då blir det garanterat frost , är det molnigt och ska vara molnigt blir det plus grader
Blåbär
Okej - då får jag lugna mig. Tack ska ni ha!
Tjoppa
Jag har just tagit ut mina änglatrumpeter denna helgen. De får stå ute på natten också, och eventuellt lägger jag något täckande över på natten som skydd mot eventuell kyla/frost.
Alba
Jag hörde i ett radioprogram om änglatrumpeten. Där sa man att den inte tål under 10°.

Ett annat program sa man att den kan klara 2 kalla nätter men inte mer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Alba @ 15-04-2007, 18:00) *
Jag hörde i ett radioprogram om änglatrumpeten. Där sa man att den inte tål under 10°.

Ett annat program sa man att den kan klara 2 kalla nätter men inte mer.

haha under +10c det va roligt , hade mina ängel ute i natt utan skydd +2c å den klarade sig fint fint , min mormor har haft en änlgatrumpet ute en skånks vinter det blev -21c den kom igen . jag själv har haft utan skydd i -3c och den kom igen dock fryser toppen delarna bort . jag brukar säga så här att man ska inte ha dom under +5c på nätterna för det finns dom som bara klara +3c +4c och sen en del som klara -12c -14c . min sort är den som klara sig fint fint ner till 0c
stina
Min änglatrumpet har överlevt både minusgrader, snö och hagel. Iofs ramlade bladen av men det kom snabbt nya. Jag tycker det verkar som om äldre änglar (som fått bark) klarar rätt mycket kyla innan dom somnar in för gott.
Hum
Nej nej nej... jag hade mina ute många många nätter i minusgrader (men bara några minusgrader), bladen vissnade som sagt men trumpeterna mår bra, den ena har över 10 små knoppar på kommande redan wink.gif

-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon