Full version: Myror
SaraS
Vet inte om det är riktigt rätt forum, men jag vill inte definera myror som skadedjur så...

Vi har en STOR myrstack i hagen bredvid oss, och myrorna har sitt arbete dels i vårt döende körsbärsträd och dels på andra sidan vår tomt. Och vägen till arbetet går precis där vi har vår tvättlina och vår uteplats.

Eftersom vi har en liten son i krypåldern så känns det lite trist att inte kunna ha honom i gräset, de rackarna bits ju lite ibland. Så frågan är: Kan vi be myrorna flytta på ett snällt sätt? Eller kan vi bygga en modern kringfartsled? Jag vet av erfarenhet att man kan strö myrr i en del av myrstacken och få kolonin att överge den på så sätt, men det vore snällare att lösa det utan sådana metoder tycker jag...
Blomstertanten
Borde ju funka med myrr på deras nuvarande stig. Och för säkerhets skull runt omkring för att "tvinga" myrorna att ta en liten omväg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon