mogge92
13-04-2007, 14:22
Hej Hej! Jag är en stor dadelfantast och köper färska dadlar från min lokala "turkaffär"(vet inte vad jag ska kalla det annars:p) varje vecka. Så nu funderar jag på om man kanske skulle ta och sätta några stycken. Skulle gärna vilja veta hur man gör, vet bara att dom är långsamma av sig.
Alexander-VG-zon3
13-04-2007, 14:39
ta vanlig jord plantera alla kärnorna ( tvätta dom någa ) sen efter 1vecka till ett par månader kommer där upp nåt som liknar grässtrån sen tar det ett par år ( 3-5år ) innan man ser palm bladen . håll dom varmt och fuktigt tills du ser bladen , efter bladen kommit låt dom torka upp innan du vattnar igen . jag tycker dom är lätta att få till att gro . har haft dadlar som gror på alla möjliga ställen och temperaturer . har satt ut alla dadlar nu då dom klara ner till -5c även små . och där är några kärnor som har grott även ute
mogge92
13-04-2007, 14:50
vilken del ska vara uppåt dåe?
Alexander-VG-zon3
13-04-2007, 15:44
det kvittar , om du kollar på kärnan så ser du typ som en ring eller hål , som en navel typ . den ska stå på sidan alltså inte ligga ner mot jorden och inte ligga uppåt . plantera dom precis under jord ytan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.