Full version: Hjort och rådjur
Eleena
Om man sätter upp nät och använder det som spaljé åt täckande växter räcker det med 1,60 eller hoppar hjorten hellre över bevuxet nät än fritt där maskorna syns?

Kan de hoppa 1,60 - 1,80 utan ansats på mer än 10 meter? blink.gif

Sedan färist istället för grind, finns det att köpa för mindre än en smärre förmögenhet? Alternativt tillverka själv (som går att köra över)? Läste i tidigare rådjurstråd om kompostgaller liggandes på marken, gäller detta då bara i gräs? Hur långt hoppar de på längden (med/utan ansats)? Funkar detta ex kompostgaller eller fårnät på grus? Måste det upp en bit över mark typ tio cm? Tänkte att man annars skulle kunna göra en fiffig vågrät grind av dylikt material om det nu måste upp en bit annars är det väl bara att trampa över (för människor...). tummenupp.gif

Har problem med en flock hjort som nästan är tama och som korsar byn över vår och grannarnas tomt då de går mellan skogen och åkrar. Givetvis äter de det som de råkar på, har käkat våra tulpaner och grannens penséer. Vi har nyligen flyttat hit och vågar inte platera något (utom träd) innan nät då vi inte har ekonomisk marginal att bara vräka ut plantor i trädgården...! -cry-.gif

noora
Rådjuren kan hoppa ganska högt i princip helt utan ansats. Några mått vet jag inte, men 1,60 har jag i alla fall sett rådjuren hoppa med kanske ett par steg i ansats.

Rådjur sägs hellre hoppa över staket som de ser igenom än täta murar och plank.

Om ni planterar träd kan jag rekommendera nån sort skydd kring dem, så att de inte skadas om rådjuren fejar hornen mot dem.

Om ni vill komma igång med att plantera perenner eller odla grönsaker i väntan på viltstaket runt tomten kan ni bura in planteringarna. Gör en tunnel eller bur (gärna med tak) av hönsnät så kommer inte rådjuren åt att äta växterna. Inte så snyggt kanske, men effektivt. För många grönsaker funkar det även bra med fiberduk, jag hade fiberduk över hela grönsakslandet hela förra sommaren smile.gif
160kvm stort hus
Hej!
Rådjur kan hoppa över 2 meters staket utan någon större ansats.
Sen är ju frågan hur attraktivt ditt "godis" är.
Är det värt att hoppa in där eller går dom till grannen istället?

Blodmjäl har alltid fungerat för oss i rådjurstäta marker.
Jobbigt att gå omkring och sprutta på hela tiden, men jag tycker att det är värt det.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon