pilgrim
Hej!

Har rensat bort förra årets gamla solrosor och när jag river upp dem kommer det med fler feta, stora, begiefärgade larver.

Är det någon som har någon som helst aning om vad det är? Ska de få fortsätta leva....? g.gif
kerstin z5-6
Ja det tycker jag ..
pilgrim
Bara det inte är någon hemsk larv som utvecklas till en älskarätarosor -ochallaminafinaväxter insekt... ranting.gif

Jagade bort ett rådjur för två timmar sen som glatt mumsade i sig mina fina penser och tulpaner, inte bara mumsade, slet i dem...
Man blir galen för mindre...
Maria i Helsingborg
Är det inte ollonborrelarver?
pilgrim
Skulle kunna vara... vet inte hur de ser ut. Söker på nätet men får inte upp någon bild... Hur ser de ut?
Andypandy
CITAT (Maria i Helsingborg @ 13-04-2007, 18:43) *
Är det inte ollonborrelarver?

Antagligen.... äckliga är vad de är... livscykler på flera år i jorden innan de plötsligt en sommarkväll kryper upp och flygeriväg som scarabeér. Käkar rötter och kan utan vidare döda den bästa gräsmattan... som min då... blev en skottkärra där de täckte hela botten (inga bilder på det) dödas med utvattnade nematoder... annat namn är fetpölsor.
IMG_0748.jpg

IMG_0749.jpg

IMG_0744.jpg

Maria i Helsingborg
Bra bilder!
Alexander-VG-zon3
äter dom bara på gräsmattan ?
pilgrim
Fast "mina" verkar ha ett tydligare mönster/prickar på ryggen och inte lika ljusbrunt huvud. Annars är de ruggigt lika. Nu börjar det i och för sig bli mörkt och jag har drukit ett glas vin så jag får väl ta och undersöka noggrannare imorgon....

Bra bilder, tack för dem!
KURT
CITAT (pilgrim @ 13-04-2007, 17:31) *
Bara det inte är någon hemsk larv som utvecklas till en älskarätarosor -ochallaminafinaväxter insekt... ranting.gif

Jagade bort ett rådjur för två timmar sen som glatt mumsade i sig mina fina penser och tulpaner, inte bara mumsade, slet i dem...
Man blir galen för mindre...

Jag är ganska säker på att det inte är rådjurslarver, de brukar vara större.
dahla
CITAT (KURT @ 14-04-2007, 06:50) *
Jag är ganska säker på att det inte är rådjurslarver, de brukar vara större.

hahah!!! smile.gif

Dom där larverna är riktigt goda att äta... tongue.gif
noora
Jag hittade liknande feta vita larver i komposten. Kan det vara samma sort eller är det nåt annat djur?
KURT
CITAT (noora @ 14-04-2007, 08:51) *
Jag hittade liknande feta vita larver i komposten. Kan det vara samma sort eller är det nåt annat djur?

I komposten kan det ofta vara "snälla" skalbaggar. Man kan t ex hitta mycket stora larver till noshornbagge eller tordyvel. Se också en tidigare tråd i ämnet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon