Sidor: 1, 2
Irganox
Hej,

Nu börjar det där hemska gräset att växa igen, och förra årets gräsklippare är förstörd. Så, till mitt förfogande har jag runt 5000:-. Får man någon bra klippare för det? Någon som har några tips?
ingrid fuxwall
Själv är jag förtjust i Klippo, de håller så länge.

ingrid
*Stintan*
Jag håller absolut också på att Klippo är suverän i jämförelse med alla andra märken jag haft genom åren.
pgojim
Jobbar inte med gräsklippare så, men är allmänt maskin intresserad och instresserad av grönyteskötsel..

Jag har flertalet beg gräsklippare och snackat med mycket folk just om detta..

Det ligger till som så att i min mening så är det bästa en gräsklippare med Honda motor och aluminium chassi,

och däribland finns Stiga,Klippo, Husqvarna, Partner kan ha nån modell

Men B&S motor fungerar också bra och håller, men jag håller mer på honda motorerna ja..

Huvudsaken är att de är alu chassie, då håller det länge, sen får man ju se till att sköta om motorn m.m

men jag lägger nog endå min röst på klippo med honda motor
mälaren
Alla fungerar bra om man kör med MILJÖBENSIN, har jobbat på gräsklipparbutik/verkstad. Det är etanolen i bensinen som förstör packningarna. Och B&S motorerna, i varje fall sprintmodellerna har plastförgasare som DÖR om man kör med vanlig bensin. Finns även ett membran som går sönder. Kostar 1000-2000 kr om man lämnar in tillsammans med oljebyte och service. Om du köper packningssats som du behöver göra efter 1-2 år med dagens mackbensin så går den på några hundralappar....

krellus
Klippo är nog bäst, mest pga att deras inte innehåller så mycket plastdelar.
Många andra modeller har ju det.
Joee
Klippo är i praktiken outslitliga. Visst går saker och ting sönder men det finns alltid resevdelar till rimliga priser. Har en gammal klippo själv och den gör sitt jobb utan knot, men visst hade det varit härligt med något nytt, tyst och miljövänligt. Batteridrift kanske!?
fruberglund
Har du köpt nån klippare än? Våran behöver också bytas och vi kommer nog köpa en likadan vi har nu, en Stiga 46S (s för självdrift). Dels för att den kostar hälften så mycket som en Klippo men även för att det är den enda vi känt på som inte väger multum. Alla andra märken väger mycket mer och vikten är också relevant. Man kör ju inte bara framåt utan måste dra den baklänges ner i slänter och runt träd/buskar osv. Stigan är lätt och lättkörd.

Våran måste bytas ut för att den vibrerar nåt hiskeligt och vi kan inte hitta felet. Den vibrerar i handtaget så man domnar i händerna. Vi har dock haft den i 4½ år och köpte den begagnad så den har gjort sitt med väl godkänt betyg.

Vi ska och kolla lite mer men det lutar åt en Stiga igen tummenupp.gif
Kakaduan
Köp INTE Stiga Multiclip. Gjorde det och följde instruktionerna (har skrivit om detta tidigare) och körde på 95 oktan. Som tur är pajjade motorn inom garantitiden pga uppfrätta packningar och allt vad det var. Skandal! Var på Silvan i helgen och hörde en kund som hade samma problem. Jag fick klipparen lagad på garantin och kör numera på sådan där grön/miljöbensin och hoppas att den pallar för det.

Kakaduan
Magdis
Hänger på med en fråga eftersom vi måste köpa ny gräsklippare vi med. Vi vill ha en bensindriven klippare med både uppsamlare och mulchare. Finns det nån bra sådan?
renate
Jag har en Stiga Multiclipp och den fungera utmärkt,billigt och lättkört,har visserligen inte så stor gräsmatta.Min granne har en likadån,inte heller han har nåt att klaga påJag kör med 95okt grön bensin.
Sommartorparn
Är det någon som har erfarenhet av McCulloch gräsklippare? Säljs billigt exempelvis på Bauhaus. Finns med Honda-motor, så då kan den inte vara såååå dålig. Eller? Står i valet mellan en ny McCulloch och begagnad Klippo.

Finns det någon gräsklippare nuförtiden som inte blir förstörd av vanlig blyfri bensin från närmsta mack?
MariaS
Jag kan ju tipsa om den klart pris- och miljövärda gräsklipparroboten. Vi har köpt en. Visserligen nästan lika dyr som en åkgräsklippare. Men det var det definitivt värt. I början var det lite arbete med att lägga ut och gräva ner begränsningstrådarna. Men idag behöver jag bara tänka på att behöva byta knivar 1ggr/månad. Resten sköter sig självt. Har numera en ständigt perfekt ogräsfri gräsmatta (1700kvadrat gräs) som man bara kan njuta av. Gräsklippartiden läger jag istället på annat mycke roligare, som att grilla en köttbit och njuta en öl på kvällen efter jobbet istället.
KURT
CITAT (MariaS @ 26-02-2008, 14:53) *
Jag kan ju tipsa om den klart pris- och miljövärda gräsklipparroboten. .......... Men idag behöver jag bara tänka på att behöva byta knivar 1ggr/månad. ..........

Ungefär vad kostar knivarna? På vanliga gräsklippare behöver man ju bara byta knivar kanske var 3-5 år!
KURT
CITAT (Sommartorparn @ 26-02-2008, 14:01) *
Är det någon som har erfarenhet av McCulloch gräsklippare? Säljs billigt exempelvis på Bauhaus. Finns med Honda-motor, så då kan den inte vara såååå dålig. Eller? Står i valet mellan en ny McCulloch och begagnad Klippo.

Finns det någon gräsklippare nuförtiden som inte blir förstörd av vanlig blyfri bensin från närmsta mack?

Jag vet inget om den där gräsklipparen. Men är det verkligen motorn som går sönder först på motorgräsklipparna? Jag trodde att rörliga delar och chassi var det som begränsade livslängden?
MariaS
CITAT (KURT @ 26-02-2008, 13:59) *
Ungefär vad kostar knivarna? På vanliga gräsklippare behöver man ju bara byta knivar kanske var 3-5 år!

Vet inte. Det följde med en påse med 30 knivar i. Knivarna är som större och kraftigare rakblad, så jag tror inte de kan kosta så många kronor.
Ralf
CITAT (MariaS @ 26-02-2008, 13:53) *
Jag kan ju tipsa om den klart pris- och miljövärda gräsklipparroboten. Vi har köpt en. Visserligen nästan lika dyr som en åkgräsklippare. Men det var det definitivt värt. I början var det lite arbete med att lägga ut och gräva ner begränsningstrådarna. Men idag behöver jag bara tänka på att behöva byta knivar 1ggr/månad. Resten sköter sig självt. Har numera en ständigt perfekt ogräsfri gräsmatta (1700kvadrat gräs) som man bara kan njuta av. Gräsklippartiden läger jag istället på annat mycke roligare, som att grilla en köttbit och njuta en öl på kvällen efter jobbet istället.

Kan du inte berätta mera om den?
Klarar den flera olika gräsytor, jag har ju tex biluppfart
Vad sker på natten?
kan nån stjäla klipparen?

MariaS
CITAT (Ralf @ 27-02-2008, 11:44) *
Vad sker på natten?

Klipparen placeras i en laddstation som placeras centralt i förhållande till ytan den ska klippa. Sen gräver man ner en begränsningstråd ca 5cm djupt, runt ytan som ska klippas och runt planteringar. Klipparen är larmad med pinkod och för ett fasligt oväsen om man gör något som den (du) inte har godkännt!
Mindre ytor utanför klippområdet, kan klippas genom att man antingen lägger en guidetråd eller flyttar klipparen manuellt. Klipparna finns på olika kapaciteter, från 800kvadrat upp till 3000 kvadrat.
Klipparna har en timer, där man ställer in önskad klipptid, klipphöjd och klippdagar. Man får då tänka på att klipparen klipper en timme och laddar en timme, så vill man ha tre timmars klippning, får man ställa timern på sex timmar. Lite pyssel vid uppstarten altså, men sen nästan underhållsfritt!
Själv kan jag inte förstå varför vi inte skaffat en mycke tidigare! Ta bara när man kommer hem efter semestern och det första man ser är en perfekt klippt gräsmatta! Helt kanon!
JLindstrom
Jag köpte en Mcculloch med 5,5 hk honda förra året. Valde mellan den och en Partner med 7 hk Briggs, men har hört att hondan håller bättre. Jag är hur nöjd som helst med mitt köp.
Sommartorparn
CITAT (KURT @ 26-02-2008, 14:04) *
Jag vet inget om den där gräsklipparen. Men är det verkligen motorn som går sönder först på motorgräsklipparna? Jag trodde att rörliga delar och chassi var det som begränsade livslängden?

Jo, det har du nog rätt i.......
Hade en med plastchassi som så småningom fick sprickor där motorn skulle sitta fast, så motorn hoppade omkring. Motorn var det egentligen inget fel på, men det blev ändå tippen....

mälaren
Köpte en klippo förra veckan. 6800:- Med hondamotorn, mkt stark o lättstartad. Klockren....
Aqvakul
CITAT (mälaren @ 29-05-2008, 07:33) *
Köpte en klippo förra veckan. 6800:- Med hondamotorn, mkt stark o lättstartad. Klockren....

Mitt nästa köp, "väntar" på att min 85:a ska ge up........... flirting.gif
vips

Skakar liv i den här tråden igen; är på jakt efter en klippare med möjlighet till både uppsamling och mulchning, budget ligger runt 5000 kr. Har en tomt på 1000m2, varav kanske 700m2 är gräsmatta. Vad skall man välja; husqvarna, stiga, partner, klippo, viking, honda? Känner mig rejält förvirrad av utbudet...

/magnus

Aqvakul
Jag är såld på Klippo. Numera gör de inte bara de pålitligaste klipparna, nu är de i toppklass när det gäller klippningen också. (Möjligen spräcker du budgeten med en tusenlapp, men fördelat på 25 år så spelar det väl mindre roll)
Ralf
Jag köpte en Jonsered idag, med elstart o multiklipp, syns inget gräsklipp när man passserat gräsmattan...
Husihelvete
Vi har något så ovanligt som en motoriserad cylinderklippare från Ginge. Den klipper av gräset istället för att slå av det. Har uppsamlare om man önskar det, klipper man oftare så behövs det inte.

För våra behov, en gräsmatta på ca 800 kvadrat, fungerar den jättebra.
hopplunda
CITAT (Husihelvete @ 13-05-2009, 15:03) *
Vi har något så ovanligt som en motoriserad cylinderklippare från Ginge. Den klipper av gräset istället för att slå av det. Har uppsamlare om man önskar det, klipper man oftare så behövs det inte.

För våra behov, en gräsmatta på ca 800 kvadrat, fungerar den jättebra.

Cylinderklippare slår en rotorklippare i alla väder. Skulle aldrig komma på att köpa en robot för +15k när man kan få en sådanhär till dörren > http://www.eurocosm.com/Application/Produc...rs/Atco-1GB.asp

I och för sig beror de ju på hur fin matta man vill ha.
/LO
CITAT (mälaren @ 23-05-2007, 10:36) *
Alla fungerar bra om man kör med MILJÖBENSIN, har jobbat på gräsklipparbutik/verkstad. Det är etanolen i bensinen som förstör packningarna. Och B&S motorerna, i varje fall sprintmodellerna har plastförgasare som DÖR om man kör med vanlig bensin. Finns även ett membran som går sönder. Kostar 1000-2000 kr om man lämnar in tillsammans med oljebyte och service. Om du köper packningssats som du behöver göra efter 1-2 år med dagens mackbensin så går den på några hundralappar....

För en som inte har en aning - vad är miljöbensin och var köper man det?

/LO
vips
Skakar liv i den här gamla tråden igen. Har mer eller mindre givit upp på det gamla liket till klippare, skulle vilja ha en ny med både uppsamling och multiklipp, någon testat och vet hur bra det funkar? Är det bökigt att ställa om? Klippos Cobra är väl ett alternativ, är den så pass mycket rejälare att den motiverar ett påslag på 2 papp mot en motsvarande Husqvarna?

/magnus
fruberglund
Köp ingen Husqvarna bara vad du än gör, den sämsta skiten jag varit med om! Billig var den inte heller, mer missnöjd kan man nog inte bli...

Nä nästa gång blir det en Klippo, om jag så ska spara och gneta för att kunna köpa en tongue.gif Snåla inte vad du än gör, vi ångrar oss nåt så kopiöst att vi inte satsade de där extra tusenlapparna på en Klippo.

Funderar starkt på att sälja skräpmaskinen och köpa en Klippo istället men det tråkiga är att man får väl inget för den sad.gif

Ralf
min jonsered är bra oxå
mkt enkel att hantera
o elstart.... faaan vad slappt!
fruberglund
CITAT (Ralf @ 25-05-2010, 08:23) *
min jonsered är bra oxå
mkt enkel att hantera
o elstart.... faaan vad slappt!

Elstart...det låter gött naughty.gif Kanske skulle lyxa med det också nästa gång det blir klippare...om det finns på Klippo förstås happy.gif
Husihelvete
Förra året skaffade jag en sådan här (http://www.ginge.se/Produkter/Produkt2.asp...1&ID=130804).En AL-KO Ginge Gudenaa L45-7.

http://www.ginge.se/Billede/130804_M.jpg

För min gräsmatta på ca 800 kvadrat passar den alldeles utmärkt och klipper bra gör den också. Jag passasde på att köpa uppsamlare till den och den har kommit till bra användning i år.

Fördelen med en cylinderklippare är att den verkligen skär av gräset istället för att slå av det som en rotorgräsklippare ofta gör. I alla fall om man inte slipar knivarna ofta. Den går också att ställa in höjden på från 1,5 till 4cm. Jag är hur som helst helnöjd.
Ralf
Lite nördigt med motordriven cylinderklippare. Första gången jag ser en sån "i" Sverige. Det är dock mkt vanligare utomlands.
Men, hur mkt kostade den?
theseraphim
Mitt tips av lång erfarenhet är enkelt....Klippo för de är enligt mig de enda som har kvalite rakt igenom. Några brukar säga att märket spelar inget roll för det är ju ändå Briggs&Stratton eller Honda motorer på allt från de billiga På ÖoB till de riktigt dyra. Visst är motorerna de samma men resten kan det vara si o så med tex sketna lager i hjul o dylikt. Kolla hos parkförvaltningarna o bostadsbolagen så ser man att Klippo står nog för 95% av deras handklippare. Min pappa köpte en maskin begagnat av parkförvaltningen för tjugo år sedan och den går fortfarande som en klocka minus slitagedelar som ändå måste bytas men jag kan tom köra ut den på åkerkanten med gräs på 70cm och den fortsätter puttra. De är dyra i inköp men för 5000:- får du en bra modell eller kolla på blocket.
malcolm
Jag köpte en Klippo (bensindriven) för många år sedan (20) och än idag startar den på första rycket även efter vinteruppehållet. Dess knivar sitter dessutom på två plan så gräset blir finfördelat och man slipper kratta/räfsa efteråt.

Dessutom är kåpan gjord av gjuten lättmetall vilket gör att den inte väsnas lika mycket som andra modeller av pressad plåt.
Aqvakul
Klippo! tummenupp.gif
malcolm
Konstigt att Klippo är så mycket bättre än andra, hade en Stiga med Briggs & Strattonmotor vid sommarstugan på Öland men den var det bara krångel med. Klippo har ocksa B&S-motor... confused.gif
bergvallmo
Håller med. Klippo är överlägsen. Jag har haft min i femton år nu yes.gif
theseraphim
CITAT (Irganox @ 13-04-2007, 18:38) *
Hej,

Nu börjar det där hemska gräset att växa igen, och förra årets gräsklippare är förstörd. Så, till mitt förfogande har jag runt 5000:-. Får man någon bra klippare för det? Någon som har några tips?

Jag skulle tro att B&S tillverkar efter önskemål och prisgrupp dvs när klippo beställer sina motorer så betalar de helt enkelt mer och B&S sätter i delar med högre kvalité. När Stiga beställer så vill de ha en billigare motor då de vill sälja en mer "svensson" klippare, B&S sätter då i lite billigare komponenter. I Kina gör man ju samma sak, tex så kan samma fabrik tillverka möbler som säljs på ÖoB och på fina gatan, prisskillnad är enorm men de ser samma ut, däremot är det skillnad i kvalite på tex muttrar, trä osv.
fuchsian
CITAT (Ralf @ 27-02-2008, 12:44) *
Vad sker på natten?

Jag har en självgående gräsklippare fr. Huskvarna. Vi har en laddstation dit den går och laddar sig innan den tar en ny sväng. Vi kallar våran för "gröna grodan", för den ser ut som en groda. Det man måste lägga, är dessa trådar lite utanför rabattkanten och det är små .... som hårnålar ... som man har att fästa tråden med. Den klipper alla våra etager i trädgården. Vi stänger av den på natten och det finns en kod till den så om någon skulle ta den, så väcks hela granskapet. Har inte hört att just denna går att stjäla. Vi har den undanskymt bakom huset vid sin laddstation. Maken brukar sätta igång den när han hämtar tidningen.

Man får inte låta gräset växa för långt, då tar den inte så bra. Lagom att ha på när någon är hemma, även hela dagen. Vi har, utan att skryta, den finaste gräsmattan enl. grannarna. visserligen dyr, men bra investering, vi har haft den nästan 10 år, byter knivar vid behov.
Den kommer inte kunna åka över din biluppfart, utan enbart på gräset, men det kanske kan du får råd i så fall ....Våran groda är det bästa som hänt! ... Hör av dig om fler frågor .... Fuchian ..
fuchsian
CITAT (fruberglund @ 24-05-2010, 22:31) *
Köp ingen Husqvarna bara vad du än gör, den sämsta skiten jag varit med om! Billig var den inte heller, mer missnöjd kan man nog inte bli...

Nä nästa gång blir det en Klippo, om jag så ska spara och gneta för att kunna köpa en tongue.gif Snåla inte vad du än gör, vi ångrar oss nåt så kopiöst att vi inte satsade de där extra tusenlapparna på en Klippo.

Funderar starkt på att sälja skräpmaskinen och köpa en Klippo istället men det tråkiga är att man får väl inget för den sad.gif

fruberglund, .... Jag har haft snart 10 år den gröna grodan fr. Huskvarna och det har fungerat utan beskymmer. Vill inte ha någon annan, är så nöjd med den. den är inte billig, men kanske du fick ett sk. måndagsexempel, men det är bara bra om man hittar sin egen som fungerar. Ville bara berätta om våran groda .... Fuchian ...
malcolm
CITAT (mälaren @ 23-05-2007, 10:36) *

Jag har ALDRIG bytt några packningar eller nå´t annat heller för den delen förutom olja på min 20 år gamla Klippo med B&S-motor, kör på vanlig 95 bensin. Det som blir över i dunken när säsongen är slut häller jag i bilen och jag ser alltid till att tanken är tom i gräsklipparen innan jag ställer undan den för vintern
fruberglund
CITAT (fuchian @ 18-06-2010, 17:26) *
fruberglund, .... Jag har haft snart 10 år den gröna grodan fr. Huskvarna och det har fungerat utan beskymmer. Vill inte ha någon annan, är så nöjd med den. den är inte billig, men kanske du fick ett sk. måndagsexempel, men det är bara bra om man hittar sin egen som fungerar. Ville bara berätta om våran groda .... Fuchian ...

Ja en sån har jag inte testat så den kan jag inte uttala mig om, vi har en vanlig gräsklippare :-)

Nu är jag lycklig för nu har vi fått tag på en begagnad Klippo i fint skick som en kompis till min man ska sälja så nu blir det till att lägga ut annons på våran och se om vi blir av med "skräpet", haha ;-)
Louisen
Vet inte om man kan få liv i den här tråden, men jag försöker... Är väldigt sugen på en Husqvarna automover 220. Vår tomt är 1950 m2 men allt är ju inte gräs. Det jag oroar mig för är hur den ska hitta in i alla trädgårds"rum" vi har? Det är en del smala passager till olika delar av trädgården - hittar den in överallt eller är den mer lämpad för fyrkantiga samanhängande gräsmattor??
KatteLatte
CITAT (fuchian @ 18-06-2010, 17:21) *
Jag har en självgående gräsklippare fr. Huskvarna. Vi har en laddstation dit den går och laddar sig innan den tar en ny sväng. Vi kallar våran för "gröna grodan", för den ser ut som en groda. Det man måste lägga, är dessa trådar lite utanför rabattkanten och det är små .... som hårnålar ... som man har att fästa tråden med. Den klipper alla våra etager i trädgården. Vi stänger av den på natten och det finns en kod till den så om någon skulle ta den, så väcks hela granskapet. Har inte hört att just denna går att stjäla. Vi har den undanskymt bakom huset vid sin laddstation. Maken brukar sätta igång den när han hämtar tidningen.

Man får inte låta gräset växa för långt, då tar den inte så bra. Lagom att ha på när någon är hemma, även hela dagen. Vi har, utan att skryta, den finaste gräsmattan enl. grannarna. visserligen dyr, men bra investering, vi har haft den nästan 10 år, byter knivar vid behov.
Den kommer inte kunna åka över din biluppfart, utan enbart på gräset, men det kanske kan du får råd i så fall ....Våran groda är det bästa som hänt! ... Hör av dig om fler frågor .... Fuchian ..

Vi har en Robomow, 53 cm klippbredd och det ag gillar skarpt med den är att den håller reda på vilken riktning de klippte åt, så den klipper i paralella stråk vilket är klart effektivare än den logiken som finns i de Huskvarna jag har sett, som klippen 1 meter och sen ändrar riktning.

Nackdelen är att den är rätt tung så är underlaget blött kan man få ställen, gärna längs kanten, där den kör fast. Även den är stöldsäkrad.

Robotarna funkar inte hellre speciellt bra om man har trånga passager. 2.5 m mellan kantkablarna var tumregeln för våran klippare, så tyvärr har jag en del av tomten där jag fortfarande klipper för hand.

Modelllen vi har är programmerbar med veckoprogram, men till vardags använder jag den mest så att jag kör ut den till den delen av gräsmattan som jag vill ha klippt och sätter igång den manuellt. Sen kan jag ägna mig åt nåt roligare, typ gå ut med hunden.

Våran heter förresten "Dobby" wub.gif

Men tråden handlade om en budget på 5000 kr för en klippare, då kan robotarna kanske vara gränsfall även om de börjar bli vettigare i pris. Googla!

Innan vi köpte robot körde jag "handjagare" och det blir ju jättefint klippresultat med den typen klippare. Är man dessutom litet nojog och kör den varannan dag så kan man klippa även om det skulle vara litet fuktigt, utan att det blir tungt. Och man slipper lägga tid på att ränna runt i motionsspåret.
kerstin z5-6
Frågan ställdes 2007!antar att frågeställaren redan köpt en ny sen ett tag ...
*Stintan*
Fast inte Louisen som frågade igår har nog hunnit köpa någon flirting.gif

Här ser man hur fel det kan bli när man plockar upp en gammmal tråd iställer för att skapa en ny.
kerstin z5-6
Ja det var det jag menade -ställ en ny fråga! Läs gärna gamla trådar men var inte rädd för att starta en ny!!!!!
Utan trådar dör ett forum och redan nu är det mer än lovligt segt med nya trådar......vilket jag tycker är sk-t trist ..
*Stintan*
Håller helt med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon