Full version: Pelargoner
Alba
Är det någon som kan hjälpa mig att namnge dessa pelargoner:

Nr 1
[attachment=1374:Pelargon..._Top__5_.jpg]

Nr 2
[attachment=1375:Krukväxter_007.jpg]

Nr 3
[attachment=1376:Krukväxter_009.jpg]
Fenja
Kolla Pellissällskapets bildgalleri.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Nr 2 ser ut som pelargonen Lord Bute
Irene_L
Vet tyvärr inte vad dom heter g.gif men åhhhhhhh vad nr 2 var vacker! yes.gif Vilken härlig färg! tummenupp.gif
Alba
Ja visst är den vacker.
Alla 3 är nya för året.....dessvärre kunde man inte på affären säga namnen trots att de kollade.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-04-2007, 22:56) *
Nr 2 ser ut som pelargonen Lord Bute

Jag titta hos PS på Lord Bute......det kan nog stämma.
Blomman hos PS verkar ha ljusare blad än min, som har väldigt mörkgröna blad. Det kan kanske variera beroende på hur ljust den står.
linlin
Jag tycker också att 2:an ser ut som en Lord Bute. Den 1:a ser ut som någon ängel av något slag med tanke på bladen och blommorna. Fast jag vet inte, kan ha fel sweatingbullets.gif
Margith
Det finns så många pelargoner, som är så lika varandra, att det nog är omöjligt att sätta namn på en pelargon i efterhand sad.gif
Jag är beredd att säga att 1:an ser ut som en ängla-pelargon
2:an ser ut som en engelsk pelargon (Lord Bute är en bra gissning, men det finns säkert fler som är lika mörka som den)
3:an verkar vara en vanlig zonal. Skulle kanske kunna vara Tango Orchid eller White Splash..... g.gif
Alba
CITAT (Margith @ 14-04-2007, 14:55) *
Det finns så många pelargoner, som är så lika varandra, att det nog är omöjligt att sätta namn på en pelargon i efterhand sad.gif
Jag är beredd att säga att 1:an ser ut som en ängla-pelargon
2:an ser ut som en engelsk pelargon (Lord Bute är en bra gissning, men det finns säkert fler som är lika mörka som den)
3:an verkar vara en vanlig zonal. Skulle kanske kunna vara Tango Orchid eller White Splash..... g.gif

MARGITH: jag tror du har rätt på 3:e -----White Splach........kvinnan på handelsträdgården nämnde något med Splash.

Nr 1 har jag fått tips om Tip Top som tydligen är detsamma som Änglapelargon. Finns dock flera "Tip Top"

Tyvärr så stöter jag ofta på detta med onamnade Pelargoner i handelsträdgårdar. Jag har förstått att det är så lite som kan skilja mellan dem så det är svårt att i efterhand namnge........precis som du säger Margith.

Tacka för alla tips ni kommit med.
aldo
Den ljusa är väl 'Americana White Splash'

kom stort 2006.

Kolla på PS Bildgalleri .
Alba
CITAT (aldo @ 14-04-2007, 19:52) *
Den ljusa är väl 'Americana White Splash'

kom stort 2006.

Kolla på PS Bildgalleri .

Har kollat på PS och det verkar stämma. Tack för hjälpen.
Nu börjar jag ringa in alla.

Nu ska jag inte köp Pelargoner som inte är namnade. Jag hade samma problem även i fjol. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon