Full version: plantera klematis
Elisabeth P
Nu har jag äntligen lyckats beställa och fått hem mina klematisrötter från Estland yahoo.gif
Men hur bör jag helst plantera dem?
Vilken sorts jord?
Vilken storlek på kruka? (dvs trångt eller rymmligt?)
Och pinsam blush.gif fråga men...... ska roten läggas vågrätt eller lodrätt giggle.gif ?
När bör man börja näringsvattna?
Hur frostkänslig är den? Bör väl inte plantera ut den förrän risken för frost är helt över, eller?
Elisabeth P
Hallå help.gif
Någon snäll liten själ som vill hjälpa mig, för i morgon måste de i jorden.
Hur ska jag göra för att nå bästa resultat?
Det är endast små träd - rötter jag har.
Fenja
Jag vet inte, men prova att söka på forumet på klematis, jag gissar att detta har diskuterats tidigare.
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Jag har fösökt att söka på forumet och änen tittat på klematissällskapets hemsida, men det enda som förklaras är när de redan är krukodlade.
Någon som köpt barrotade och kan hjälpa mig?
kerstin z5-6
cool.gif kom just in från vårsolens glans smile.gif
Du ska ha djupa smala krukor -helst av djupet "mjölkkartong"roskruka -inte så vida men smala o höga
De ska planteras lodrätt en bit ner från krukans övre kant
Du fyller fingrus/sand runt själva rothalsen i övrigt planteringsjord
Finns ev ögon " eller miniblad ska de vara över jordytan
Du fyller på med jord om ett par v så rothalsen kommer djupare ner
Du avhärdar dem ute , men planterar dem först när de är mycket större
Du toppar dem efter tre fyra bladpar , ett par gg under sommmaren
Antagligen är de planteringsbara i början juli -då har du haft dem ute i kruka ett bra tag cool.gif
Lycka till !
Elisabeth P
Tusen tack thanks.gif , nu ska jag plantera yahoo.gif
Jag får ut och se hur många djupa krukor jag har rolleyes.gif . Kan bli vissa problem, men annars får jag väl vänta tills jag hunnit införskaffa dessa, men misstänker ju att de bör planteras ganska snart
Har redan tidigare haft problem att hitta sand/grus - då det mesta är blandat med salt. Kan jag använda kattsand, givetvis sådan som är icke klumpbildande?
thanks.gif än, än gång
Elisabeth P
Kom på en fråga till.
Dum fråga kanske men vad menas med rothalsen?
Är det endast längst upp vid jordytan och några cm ner eller är det runt hela roten?
kerstin z5-6
Rothalsen är längst upp , kattsand .. nää nono.gif halkgrus saknar ni ju tydligen i söder -men grustag finns väl ? Åk dit o be att få en hink :)Plantera snarast !
Elisabeth P
Ja nu är det planterat i mjölkkartonger, hade tyvärr inga stora krukor. Sand tog jag från sandlådanvilket säkert inte var det bästa men det jag hade tillgång till
Känner mig verkligen dum när jag frågar så simpla frågor som rothals och vilket håll som gäller.
Saken var väl egentligen den att paniken kom innan jag hade packat upp dem ordentligt ifrån sina plastinpackningar.
Hjälp tänkte jag hur ska jag fixa detta. När jag väl tog itu med det så var det faktiskt inte så svårt att förstå åt vilket håll de skulle planteras och även rothalsen klurade jag ut, men tack för all övrig hjälp och att du alltid ställer upp hur knasig frågan än kan vara.
thanks.gif
kerstin z5-6
det finns inga dumma frågor yaay.gif
Elisabeth P
thanks.gif thanks.gif thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon