dahla
Förra helgen brände jag av ett område med gammalt gräs i närheten av min lilla stuga. När det sen var färdigt sådde jag där med åkerblommor, någon form av fröblandning till en fjärilsbar samt någon fröblandning för någon form av småfågelföda... det här skulle bara sås direkt på marken vilket jag gjorde och sen gick över med en vanlig lövräfsa...

Nu till min fråga då... när kan jag förvänta mig att det kryper upp nånting ur jorden? Söderläge på Ekerö utanför Stockholm...
zaaritha
Inte meningen att va´taskig; men då dödade du mängder av insekter, tyvärr!
dahla
Ja, om inte snön redan hade dödat dom innan så...
zaaritha
De har levt under jordytan, innan det blev mildare.
dahla
Finns det någon som har en vettig gissning på den ursprungliga frågan?
zaaritha
Ja, du bör nog få upp en del!
Lycka till!
Piccante
CITAT (dahla @ 13-04-2007, 19:17) *
Förra helgen brände jag av ett område med gammalt gräs i närheten av min lilla stuga. När det sen var färdigt sådde jag där med åkerblommor, någon form av fröblandning till en fjärilsbar samt någon fröblandning för någon form av småfågelföda... det här skulle bara sås direkt på marken vilket jag gjorde och sen gick över med en vanlig lövräfsa...

Nu till min fråga då... när kan jag förvänta mig att det kryper upp nånting ur jorden? Söderläge på Ekerö utanför Stockholm...

Jodå något kommer säkert upp. Vissa säger att det är fel att elda på våren för det förstör marken. Det är en sanning med modifikation för i detta fallet är det bra. Om du vill skapa en artrik ängsflora så är det bra att du tog bort fjolårsgräs och brände. Gammalt gräs kväver nysådda frön och eld tar bort förna (dvs dött material) vilket hade gödslat upp marken och gynnat snabbväxande ogräs. Så med dina förberedelser borde det lyckas. tummenupp.gif
Lars-Olof Arvids
Det verkar vara intressanta fröblandningar du har sått. Varifrån har du fått dem?

Olle
dahla
Jag handlade dom olika blandningarna från http://www.raravaxter.com Jag har dock ingen aning om ifall det är några bra sorter eller så men det ska bli spännande att se vad som kommer upp smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon