Full version: Hej!
vivla
Hej på er alla!
Det här är mitt premiärinlägg på trädgårdsforum. Imorgon ska jag sätta ut mina växter i växthuset som vi byggde förra sommaren. Jag hoppas att det inte är för tidigt men det borde väl vara ok om jag använder en frostvakt? Gurkan som nu står i garaget med lysrör börjar se lite gul ut i kanterna på bladen...
Är det någon som har en aning om varför? Kan det vara näringsbrist? De står nu i vanlig planteringsjord i ganska små krukor.
Boxer
Jag har inget bra svar men vill säga hej och välkommen hit blomma.gif
vivla
Tack så mycket thanks.gif
rosita
Hur stora är dina gurkplantor? De behöver kanske större krukor eller näringstillförsel. Det bästa för gurkor är att inte oroa deras rotsystem, så plantera dem gärna i nästan bottenlösa krukor vid omplantering.
vivla
De är ca ett par decimeter höga och ganska rangliga... Det låter logiskt att de behöver mer näring så nu har jag planterat om dem i 10l odlingshinkar med ujord(jag förstod inte riktigt vad du menar med bottenlösa krukor?), de har fått flytta ut i växthuset också hoppas det gör susen. tack för tipset Rosita:)
Jonas70
Vivla, välkommen hit!
För att underlätta när man bläddrar bland alla inlägg så är det bra med en beskrivande rubrik. tummenupp.gif
vivla
Tackar, tackar. Det är mycket att tänka på när man är nybörjare...Jag tar tacksamt emot tipset thanks.gif
joca
Välkommen hit,

grattis till det nya växthuset. Har själv satt upp ett växthus i höstas, (satte fast de sista plasskivorna i halv snöstorm), men vad gör man inte för att ha de någorlunda klart till våren?. Jag ska sätta ut mina plantor imorgon, (zon 5), har en termometervakt inköpt på Claes Ohlsson som jag hoppas ska slå igång kupevärmaren när det blir för kallt. Ska bli spännande att prova.

Jag har också satt gurka, planterade i 10x10 cm krukor med vanlig plantjord och ett tunt lager såjord på toppen. Har inte ännu sett några tendenser till gula kanter. Håll koll så att inte bladen kommer för nära lampan, har varit nära för mig ett par gånger.

Återkom gärna mer resultatet av dina odlingar i växthuset.
vivla
hej, gurkorna har överlevt och växer bra nu, det finns gott om små, små gurkor på plantorna sweatingbullets.gif. jag har kostat på mina plantor u- jord som jag har läst ska vara det bästa krukodling. lycka till med odlingarna!
rosita
CITAT (vivla @ 15-04-2007, 20:45) *
De är ca ett par decimeter höga och ganska rangliga... Det låter logiskt att de behöver mer näring så nu har jag planterat om dem i 10l odlingshinkar med ujord(jag förstod inte riktigt vad du menar med bottenlösa krukor?), de har fått flytta ut i växthuset också hoppas det gör susen. tack för tipset Rosita:)

Bottenlösa krukor har bara ett tunt kryss av plast i botten, för att man ska kunna plantera gurkan med kruka och allt, eftersom rötterna letar sig ut själv. Man kan också skära av bottnen på vanliga krukor. Detta för att inte oroa gurkplantans rötter, eftersom de är känsliga. yes.gif Gurkor ska alltid omskolas lika djupt som de står och inte som tomater, som kan sättas djupare.
vivla
Hej, OK då förstår jag, det är alltså om man odlar i bäddar.
uno
CITAT (rosita @ 16-05-2007, 22:53) *
Bottenlösa krukor har bara ett tunt kryss av plast i botten, för att man ska kunna plantera gurkan med kruka och allt, eftersom rötterna letar sig ut själv. Man kan också skära av bottnen på vanliga krukor. Detta för att inte oroa gurkplantans rötter, eftersom de är känsliga. yes.gif Gurkor ska alltid omskolas lika djupt som de står och inte som tomater, som kan sättas djupare.

M.a.o. så sår man i dessa krukor och placerar sedan hela härligheten vid slut plantering i odlingsbädd eller murarspänner.
Det kan vara bra att närmast gurksjälken lägga ett gruslager för att förhindra sjukdom.
Åsa, mälardalen zon 2
Och såhär ser riktiga nästan bottenlösa gurkkrukor ut (de finns även i svart), men man kan ju ta en vanlig kruka också och skära bort stora delar av botten.

vivla
Tack för all bra info, nu förstår jag. Det ska jag prova nästa säsong!
Gillan
Hej vivla! Och Välkommen hit ska du vara yes.gif !

Vet du! Det bästa med att det kommer nån ny, med nya frågor, är att även vi som varit med en stund ( för mig en så kort stund som 1 1/2 säsong giggle.gif ), också får lära oss nåt nytt! tummenupp.gif .
vivla
Hej gillan å tackar, tackar jag känner mig verkligen välkommen hit trädgårdforumet. Kul att höra att fler än jag har nytta av svaren. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon