Katarina70
Hej!

Jag ställde frågan under växthus, men jag fick inga svar så jag frågar här också. Jag börjar få platsbrist under lysrören, och undrar om det funkar bra att flytta ut plantor till en drivbänk? Det är lättare att köpa en drivbänk än ett växthus ;-) Jag bor i zon 2.

Och var ska drivbänken i så fall placeras? I skugga eller sol?

Stort tack för hjälpen!

Katarina
linvik
Jag tror det är för tidigt för sommarblommor. Möjligtvis om du täcker väl med fiberduk både på natt och dag. Men vänta på någon som har provat!
mogge92
hmm jag är inte så erfaren men i sundsvall (Zon 4) går det iaf att odla i drivbänk nu (med fiberduk) så varför inte i zon2?
*Humlan*
Ja, varför inte? Jag bor i zon 1 förstås och har växthus men det hade jag inte förra året och då fick jag oxå en väldigt akut platsbrist inne under rören... (Märkligt att det blir så där... coolgleam.gif ) Hur som helst så bar jag till en början ut alla på morgonen och in på kvällen, men efter någon vecka täckte jag väl med fiberduk och en gammal trasmatta på natten. Det gick bra så jag tycker nog du kan börja ta ut dina småplantor på dagen i alla fall. När det gäller läget så kanske du har nånstans mitt i mellan sol och skugga? Jag har mina på ett ställe där solen lyser en stund på dagen och sen skuggas bänken av vårt Ginkoträd.
oim
Hej Katarina70 tummenupp.gif

Drivbänk eller växhus är ungefär samma sak, om man inte har värme i växhuset.
Vi skola om plantorna när det är 2-3 bladpar.
Vi har drivit fram plantor i en inglasad balkong och vi sätter ut dom i drivbänkarna när det är frostfritt.
Det kan vara svårt och veta när, men ocm man är osäker om frosten ännu kan komma kan man lägga på en fiberduk
eller dubbla den då kan den klara ett par minusgrader.
Våra dirivbänkar har korrugerad plast på locket.
Vill du se hur dom ser ut kan du gå in på vår hemsida www.lyckan.digs.it
Där klickar du dig fram till vår bilder.
Vi bor i blekinge.

Lycka till rose.gif

PernillaJ
Jag funderar på om man lägger någon typ av cellplast i botten, så det isolerar mot markkylan och sedan på med matta på locket, då borde det väl klara även frost, eller? Jag tänkte iallafall testa det i år så jag slipper att bära in när det blir kallt.
Katti med torpet
Spontant känner jag att marken kanske snarare kan hjälpa till att hålla värmen under natten. Åtminstonde om den har kommit upp i säg 10 grader. Den blir ju inte lika fort nerkyld som luften utan borde kunna buffra en del av värmen som ju blir under dagen.
Det man borde isolera är väggar och tak, det är nog därifrån kylan kommer krypande en kall natt. Tänker jag fel?
Eva 33c
Jag håller med i det ni sagt hittills. Innan jag hade växthus gjorde jag ungefär oim. Är marken varm hos dig behövs nog ingen isolering underifrån. Det beror också lite på vilka växter vi talar om här. Sånt som tomater gurkor och paprika skulle jag inte chansa med tex. Däremot perenner och en kanske en del ettåringar. Jag bor lite kallare till så jag skulle nog vänta lite. Men det är ju temperaturerna det hänger på.
En sak som inte nämnts är faktiskt risken för för höga temperaturer. Om man har ett lock av plast/glas kommer det en solig dag att bli tokvarmt i en sån här drivbänk. (Den har ju så liten volym och som regel inga vädringsluckor som man har i ett växthus.) Och risken för "kokning" stor. Nu kanske det är självklart för dig, men annars ,tänk på att lyfta locket när det är soligt. Kanske ha fiberduk som lock på dagarna?
Drivbänkar kräver mer passning angående temperaturerna än växthus, det kanske är den största skillnaden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon