Full version: Jordärtsskocka
Eva St
Var ute på stugan idag och kollade av växtligheten. Mycket hade redan börjat komma upp men funderar på Jordärtsskockan som det inte syntes en skymt av än eller är det för tidigt för den än i zon 2
dahla
Mognar in den i september eller så? Den lär väl vara lite trögstartad... men du ska se att den snart kommer igång. Tänk på att det är en växt som gillas av både vildsvin och älg.
Eva St
Ja Vildsvin har jag som tur är inte sett till men Älg smyger väl omkring lite här och där men förra året fick de vara ifred så jag hoppas på det i år igen bara de kommer upp.
dahla
Jag har aldrig smakat jordärtsskocka, påminner dessa om någonting annat i smaken?
Gurkan
CITAT (Eva St @ 13-04-2007, 23:33) *
Var ute på stugan idag och kollade av växtligheten. Mycket hade redan börjat komma upp men funderar på Jordärtsskockan som det inte syntes en skymt av än eller är det för tidigt för den än i zon 2

Det är aldeles för tidigt för jordärtskockorna. Förra året var det en riktig "nagelbitartråd" under hela April och Maj och om jag minns rätt var det inte hos många de kom upp förrän i slutet av Maj.

Inget att oroa sig för, dom klarar sig alltid och kommer när det är tillräckligt varmt i jorden.
Eva St
smiley_small_hug.gif TACK det känns gött!!!!!!!!!!!!!!
anna_rispan
Kan jag flytta den nu??
lilla mamma
ja, det går alldeles utmärkt innan ngt grönt visat sig är det bara att flytta knöl för knöl
Eva 33c
Jag gräver upp mina varje vår, väljer ut 10 fina knölar som jag planterar på nytt välgödslat ställe på landet. sedan plockar jag in och äter så mycket jag känner för och slänger resten. För det blir massor av knölar under 10 plantor, och då plockar jag in och äter av den sent på hösten också. Har man den bara till prydnad kan den ju få stå orörd men annars sägs det att knölarna blir större om man gör ungefär som jag.
Jag har dock inte grävt upp någonting än, men så varm som det är denna vår skulle det säkert funka redan nu. smile.gif
rosita
CITAT (dahla @ 13-04-2007, 23:35) *
Tänk på att det är en växt som gillas av både vildsvin och älg.

Fasaner tycker också om dem! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon