Full version: När sätta sparris?
Poppel
Hej!

Jag blev så förtjust i den sparrisbädd som fanns i min nya trädgård när jag flyttade att jag nu vill utöka den. Vilket är att föredra: Färdiga plantor eller frön? Kan jag plantera nu, eller måste jag vänta till våren? Och var får man tag på sparrisplantor (jag bor i Skåne)?
Louise i Göteborg
Grattis till din sparrisbädd!

Du kan ta frön från egna plantor under förutsättning att du har både han- och honplantor samt att dessa inte är av en F1-hybridsort.
Frön kan också köpas.
Jag föredrar plantor, man vet vad man får för sort och man sparar ett år.
Jag är nu inne på min andra sparrisodling. Den första hade blandade han- och honplantor och lusade ner trägården med frön. Min teori är att all denna fröproduktion tog kraften ur dom för dom blev klenare för vart år som gick. Bort med dom.
Nu har jag startat om med enbart hanplantor , F1-hybrid, och svenska plantor. Jag köpte från Sinclairsholm i skåne, dina trakter?
Man planterar vår eller höst.
Kerstin i Malmö
Jag satte plantor i april. Köpte dom på Malmömässan men dom var från Österlensparris (så heter det väl, ja, det som ligger utanför Skillinge). Dom säljer även plantor på plats vet jag för jag har haft kontakt med dem tidigare. Vill minnas att man kunde plantera fram till nu och att dom även hade krukade exemplar...

Jag ser med spänning fram emot egna sparris. Som det är nu är jag bara glad att alla mina åtta plantor har tagit sig och nu har stora plymer!

Kerstin
Susanna
Hej Poppel!

Jag bor i Skåne och jag köpte mina plantor på Österlensparris utanför Skillinge. Det är ett litet familjeföretag som odlar sparris för försäljning. Ett jättemysigt ställe och på våren brukar de ha sparrisfestival. Om du bor långt ifrån Skillinge kan du kolla på deras hemsida, där finns all information du kan behöva!

osterlensparris.se tror jag att adressen var, har förlagt mitt kort från dem.

Hälsningar Susanna
Susanna
Hej igen!

osterlensparris.com

är den riktiga adressen!

Susanna
Poppel
Hej på er!

Tack för alla svar! Kollade på Österlensparris' hemsida och den verkar ju vara en guldgruva! Tyvärr sålde de slut på alla sina plantor förra helgen, så jag får väl leta vidare. Det stod att man kunde plantera under april-juni så nu har jag bråttom. smile.gif

Ha det bra!
Anna (poppel)
andershorn
Jag beställde plantor från Sinclairsholm för ca en vecka sedan. De hade ett restparti på ca 100 plantor kvar. Möjligen har de plantor kvar till försäljning. Tel: 0451-330 15
Mina kom idag med posten! Brukar plantorna levereras utan jord, vilket mina gjorde?
Poppel
Hej!

På Tirups örtagård hade de 4 plantor kvar. Jag har lagt undan dem och skall hämta på söndag. Vi får väl se om de kommer med jord... tongue.gif

Tjingeling!
Anna (poppel)
Louise i Göteborg
Mina kom också utan jord. Betalar man portot skall man väl bara vara glad för det?
Ingrid på Västkusten
Tja - om Du var på västkusten så badar jag just nu i sådda plantor :-))

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon