Full version: frösådd
Monica E
Jag undrar om jag törs ställa ut mina blommor som jag sått i växt huset nu,har frågat förut och fick till svar att det var bra med frostvakt,vad ska man ställa in den på och räcker det eller måste man vänja dom några dagar,klarar dom sig utan lysrör då? undrar också om jag kan ställa mina ängla trumpeter där eller blir det för kallt,har dom inne i 14grader nu och dom har vaknat till liv ,så jag vill inte riskera något... tack på förhand för svar
kerstin z5-6
har du en pålitlig fläkt ställd på + 8-10 grader så kan du ta ut vad du vill
En larmtermometer är bra

Eva 33c
Lysrör behöver du inte om du ställer ut i växthuset, tvärtom kan växterna behöva skuggas lite för att klara det ökade ljuset där jämfört med inne.
Temperaturer är en helte annan fråga. Det beror på vilka växter vi talar om. Jag ställde ut mina perennsådder 1 april. Då räcker det att kunna garantera lägst 5 gr under natten. det har jag en värmefläkt med termostat som sköter.
Mina tomater kommer däremot inte att få flytta ut förrän jag kan garanter 10-15 gr som lägsta temperatur och det litar jag inte på att min lilla fläkt klarar förrän famåt slutet av maj.
Men jag bor i zon 5 och räknar med flera frostnätter ända fram till majmånads slut.
Sätt en termometer med min-max visning och se hur kallt det blir hos dig under natten till att börja med.
Annars får du väl bära in-och-ut morgon och kväll, det gjorde jag förut. biggrin.gif
Elisabeth P
Inte vet jag hur det går men nu har jag satt ut en del(sådant som jag har mer utav) i mitt enkla "växthus" med plastöverdrag. Jag har dessutom klätt in hyllan med fiberduk så jag hoppas att det ska gå bra. Det blir ju bara mer och mer som vill ha plats inomhus så detta hoppas jag är en möjlighet för mig.
Blir det riktigt kallt någon natt så får jag väl antingen flytta in det eller lägga en filt om dem, fast då lär väl grannarna helt idiotförklara mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon