Full version: Google Earth
Alba
Jag har varit ute på resa med Google Earth

Jättekul och billig semestertripp. biggrin.gif

Vad beror det på att vissa orter går att zomma in i detalj medan en del orter går knappt att förstå var man är ?

Har ni några bra tips ?
KURT
Antingen finns det helt enkelt inte information, eller så har myndigheterna bett Google att inte ha den tillgänglig. När google hade en mycket detaljerad bild på Försvarets Radio Anstalt (FRA), så blev det liv om det. Och lite senare hade Google lyckats placera ett moln just där!

http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,...,961782,00.html
faith
Tack för tipset, Alba! smile.gif
ninnisky
Jag har kollat mycket på Google Earth. Nu de senaste gångerna på Istansbul - eftersom jag ska dit om någon vecka. Det hjälper till att få en jättefin bild överstaden, var olika saker finns och öven hur långt det är mellan sevärdheterna.

Älskar Google Earth wub.gif
Whiskuchi
Jag har letat upp hotellet där jag bodde i Prag - det hör till de "bättre" städerna om man är ute efter detaljer rolleyes.gif
Gillan
Google Earth är ju bara så kul! Vill jag känna mig närmre min syster eller min far, som båda bor i Holland, går jag bara in där och kollar lite på deras hus coolgleam.gif giggle.gif .

Enda nackdelen är att proogrammet i sig tar lite stor plats på Datorn rtfm.gif thumbdown.gif

Fast oftast ringer jag ju förstårs tongue.gif
Alba
Vad beror det på att vissa platser syns så bra ?
En del platser går inte ens att uppfatta hus på.

Det handlar väl om en satellit med en omloppsbana runt jorden.
Innebär det att bilderna varierar på en viss plats i kvlitet under året beroende på var denna satellit befinner sig.

Jag kan ju märka upp en plats med tex en tavelnål.
Ligger denna uppmärkning bara i min hårddisk eller kan alla se den ?

Ja ni förstår ju hur mycket jag kan om datorer och teknik men här på Odla brukar man ju få svar på det mesta.

En rose.gif till er alla som är så hjälpsamma.
wolkenkrabber
sätter du ut en tavelnål är det bara du som märker den... tänk av många tavelnålar du skulle se om du skulle sealla andras tongue.gif

vill ni ha närmare detalj på svenska städer är ju http://kartor.eniro.se/ väldigt bra...
Fizzgigg
Det finns många kul saker att upptäcka i Google Earth. Testa att skapa en "kartnål", högerklicka på nålen och välj Properties. Klicka på fliken View och mata in:

Lat: 25° 3'22.68"N
Lon: 51°22'53.53"E
Range: 400m

Då får ni se ett stridsflyg flyga över ökensanden.

Det finns ett till precis bredvid på:
Lat: 25° 4'6.45"N
Lon: 51°21'2.09"E
Range: 400m

Det ser ut att kunna vara F15-plan.

Om ni är fredligare av er kan ni ju "surfa" till

54°28'13.94"N
13° 4'12.22"E
770m

och se om ni kan upptäcka det ondsinta ansiktet. smile.gif

faith
Mitt hus, ja hela min stad, var bara suddig. sad.gif
Alba
Så är det för mig också. Går inte urskilja hus men man kan ana gatorna.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon