miah
Hej! Jag har fått erbjudande om att beställa kogödsel billigt. men jag har ingen aning om hur mycket jag behöver! har ett grönsaksland på ca 23 kvadratmeter, som jag inte gödslat sedan vi flyttade in förra våren. kommer att odla "vanliga" saker: potatis, sallas, morötter, bönor - lite allt möjligt. hur många 50-liters säckar med kogödsel behöver jag?
jättetacksam för svar!
olgak
Eh, nu gäller det att räkna rätt biggrin.gif .

Men om du vill ha ett lager på 10 cm, vilket kanske är lagom, så borde den volym (V) du vill ha bli

V= Arean av landet x tjockleken på lagret
V= 23 (m2) x 0,1 (m) = 2,3 m3

2,3 kubik alltså.

1 kubikmeter är 20st 50-literssäckar.

En lastpall på typ Bauhaus brukar vara lastad med 39 säckar, dvs nästan 2 kubik. Så om du köper på pall så verkar väl en pall lagom?

Eller om du vill ha bara t.ex. 5 cm lager, då får du ta hälften, dvs 1,15 kubik, dvs 23 säckar. Eller ungefär en halv pall.

Hoppas jag räknat rätt...
puskas5
Vad är det du vill göra? Höja näringsvärdet i jorden eller jordförbättra? Om du vill tillföra jorden näring är det väl bättre att exempelvis sprida hönsgödsel. Jordförbättring borde kunna ske på ett billigare sätt än genom att köpa ett par tusen liter kogödsel i säck. Det bästa är att själv på lite längre sikt förbättra sin jord genom tillförsel av kompost, täckning med halm eller annat material under växtperioden och så vidare. Philippe Plöninges bok Den goda jorden innehåller många bra tips om hur man förbättrar sin jord, och gör den näringsrik. Boken fanns nyligen på bokrean så den kan du kanske hitta till ett bra pris.
Anders i Lund
miah
oj oj oj oj oj! nej, 39 säckar kan jag ju inte köpa. och inte 23 heller! jag är urusel på att räkna (för den som inte märkt det) men jag hade tänkte mig kanske... 4-5 stycken.....
jorden är ganska bra redan, så det är mest näringen jag vill åt. men den kan ju alltid bli bättre...wink.gif och så har man ju liksom hört att kogödsel ska vara så bra.... trodde att "alla" använde det? men mitt land är inte så särskilt stort, och "alla" kan väl inte hålla på och köpa en halv eller hel pall gödsel vartenda år?!
olgak
I koloniområdet intill där jag bor, köper de en jättehög med hästgödsel varje år, så då slipper de ju säckar. De brukar lägga rätt tjocka lager på sina land, men som sagt, de slipper säckar.

Pröva med hönsgödsel? Den är ju starkare näringsmässigt. Och sen kanske du kan få tag på gräsklipp och sånt? Det är ju både jordförbättrande och näringsrikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon