Vad ska man använda för jord om man ska sätta en häck av Häggmispel?
Har det stor betydelse vilken jord man använder??
En sak till, när man har gjort ett nytt trädgårdsland, vilken jord ska man använda då??
Vart kan man köpa billig jord i Eskilstuna trakten??? (Inte säckar, utan lastbilsflak-size)
Vad finns det där nu????? Är det asfalt, öken eller kanske stenbrott?
Eller finns det kanske redan jord där, och vad är det i så fall för jord? Om man planterar en häck så behöver man sällan komplettera med ny jord, om man inte har extrem lerjord eller näringsfattig sandjord.
Just ja det glömde jag skiva.
Där häcken ska sättas är det idag största delen gräsmatta men det är en liten bit med grusgång och lite skogsmark. Jag vet att det är mycket blålera i backen också.
Där jag ska göra trädgårdsland har det tidigare varit land för ca 6 år sen. Idag är det mestadels skaplig jord men massor av sten!!! Stenarna är ialla storlekar från grus till stora som handbollar.
Nu kanske någon kan hjälpa mig lite!?
Ta bort stenarna, och jordförbättra med mullrikt material, gärna brunnen gödsel i ett tjockt lager. Någon extra jord behövs inte. Och till häcken behövs knappast heller någon extra jord, ev grus om det är dålig dränering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.