Hej,
Hur gör ni med er lavendel?
Jag brukar bara klippa bort de överblommade blomställningarna på våren.
Men, kände idag, att det blir lite väl "pilligt".
Kan man ta en större sax och bara kapa lite mer burdust?
undrar
TeklaN
catlady
14-04-2007, 21:28
Har fått berättat för mig att man vartannat år ska klippa ner lavendeln rätt ordentligt (till typ 20 cm) för att gynna tillväxten. Detta året körde jag bara snabbt över de torra blomställningar, lite för kantform och lite längs med marken, och jag gjorde det med en stor häcksax så det var garanterat helt burdust
myrtille
14-04-2007, 22:23
När man klipper ner lavendel får man vara lite försiktig ändå. Man får inte klippa så att man kommer ner på förvedade partier. Det ska växa blad där man klipper, annars kommer inget nytt (jag vet). Jag har en lavendel i kruka som jag brukar klippa ner varje höst, men det går säkert på våren också. Nu har jag skrivit klipper så många gånger att det börjar låta konstigt - jag använder avbitartång, men det är bara i brist på häcksax.
Alexander-VG-zon3
14-04-2007, 22:26
jag brukar klippa ner förvedade delar ( men dock så där blir kvar icke förvedat . sen så toppar jag dom icke förvedade till hälften så man sparar ögon
myrtille
14-04-2007, 22:48
Vad är ögon???
Alexander-VG-zon3
14-04-2007, 23:02
CITAT (myrtille @ 14-04-2007, 23:48)

Vad är ögon???
det är där dom nya bladen kommer ut ifrån , svårt att förklara hur det ser ut ( typ vid bladvecken ) och från dom kommer nya blad och/eller nya grenar
catlady
21-04-2007, 09:59
Ögon är små bladknoppar. De sitter jämnt fördelat längs med grenarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.