karinhoj
Har du något förslag/bild/länk/beskrivning på en spalje i trä. (Jag hittar inget när jag surfar)

Förra sommaren planterade vi en klätterros (New Dawn) som växer "så det knakar". För tillfället vi ett par trådar men jag vill ersätta dem med en målad spaljé i trä. Helst inte den vanliga solfjäderformade. Jag vill montera den så att den går att ta ner när det är dags att måla om huset igen om några år.

Skicka en länk, en bild från din trädgård, en bild från din trädgårdsbok (inkl bokens namn eftersom för det verkar finnas många böcker med byggbeskrivningar), etc.

Jag bor i ett ljusgult trähus med läkt byggt 1930 och spaljen ska passa till huset, dvs inte armeringsjärn, pil, e.d.
mvh Karin
kerstin z5-6
fast vanligtvis svarar man ju här smile.gif
Här finns det olika stöd , kanske något passar
myrtille
Här är två beskrivningar:
http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=...=231&kat=70
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=352

Jag har själv byggt en dansk spaljé till min balkong, tycker de är snygga, men klätterrosor kan vara lite för tunga för dem.
KURT
Jag har "hört" att nya upplagan av "Handbok för köksträdgården" skall innehålla tips på hur man bygger enkla egna spaljéer.
Bee
Det här får till och med mig att vilja odla klätterväxter igen: Säljs bla på Uteochinne (galvad plåt)

Fröt
Min far har byggt en "stege" med lite tjusiga avslut (spiror) och som vi har till våran New Dawn, den är jättefin och står inte direkt mot väggen utan har två bitar (ca 30-40 cm) som håller stegen i överkant mot garageväggen så att den inte ska bli skadad av rosen.
Kan vara svårt att förstå men det kanske går, ska försöka ta en bild som vidare förklaring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon